04 november 2013

Not At The Table Santa fra Stronzo

Sidste weekend var jeg til Sjællandsmesterskaber i Håndbryg hvor vi smagte en masse gode hjemmelavede øl. En af præmierne til mesterskabet var at en udvalgt øl kunne blive brygget i stor skala hos Stronzo, som jo har indrettet bryggeri nær Hillerød, hvor mesterskabet blev afholdt. Da Stronzo således også var med ved mesterskabet, fik jeg lejlighed til at købe en håndfuld øl fra dem, brygget på det nye bryggeri.

Not At The Table Santa er en belgisk Abt tilsat krydderier, og er dermed nok noget af det tætteste på en
Stronzo
Not At The Table Santa
Stronzo
juleøl som Stronzo vil kaste sig over at brygge. De gør jo en kommerciel dyd ud af at være på tværs.
Det er en rigtigt flot kastaniebrun øl på 9% alc, med et tæt flødefaret skum som hurtigt forsvandt. Hornsleths etikette er mørk og syret, og formidler godt, at dette ikke er en normal juleøl.
Aromaen er ganske god, med duft af malt, lidt blomme, rosiner og sirup. Det er ikke en specielt kraftig duft for en Abt, men smagen er til gengæld ret stærk. Det er en krydret maltet smag, med smag af sirup, alkohol, blomme og en ret stor bittehed. I den meget lange eftersmag får specielt alkoholen og den krydrede bitterhed overtaget, og bliver så kraftig, at jeg ærligt talt tror at gode gamle Santa hurtigt ville gå i brædderne.
Der var et meget stort bundfald i øllen, og den gode belgiske smag af blomme og frugt-estere, kom først rigtigt frem, da bundfaldet kom med i glasset.
Jeg synes at Not At The Table Santa er en rigtig god øl, men ikke helt så god som jeg havde håbet, så den endte på en karakter på 8/10.

En så stærk og bitter øl burde være gemt et par år før den blev drukket, så tror jeg at den havde haft en bedre balance. Måske skulle den i stedet have heddet Not This Year Santa.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar