28 maj 2013

Omnipollo - Leon og Mazarin

I BarleyWine har jeg købt øllene Leon og Mazarin, begge fra det svenske bryggeri Omnipollo. Jeg har hørt meget godt om bryggeriet, så jeg skulle jo lige smage på sagerne.

Fantombryggeri Omnipollo blev startet i 2010 af Henok Fentie og Karl Grandin, og får primært deres øl brygget på de Proof i Belgien. De har haft stor success med deres øl, og allerede vundet flere priser for dem, bla på Stockholm Beer & Whiskey Festival, som jo er skandinaviens største ølfestival. Det er også blevet til en kogebog, og til flere samarbejder med ex-danskeren Evil Twin, bla. en gratis øl, Free Beer, som blev sponsoreret af Bishops Arms og udskænket ganske gratis. Det er jo ikke så ringe.
Omnipollos etiketter er nogle utroligt flotte billeder, som så at sige er printet direkte på flasken, uden en normal klister etikette.

Leon
Omnipollo
Det er moderne at brygge Belgiske IPA'er, altså en IPA brygget med belgisk gær, og Leon er af denne type. For at gøre den ekstra tør, er der også brugt champagnegær, i et forsøg på at gøre den lige så forfriskende som en lagerøl.
Det er en flot ravgylden øl, med et tæt hvidt skum, som holdt længe. Etiketten er vist et nøglehul til en eksotisk verden, og selvom det er en temmeligt abstrakt tegning, synes jeg at det er rigtigt flot. Aromaen er rigtig god, med en  humle duft af eksotisk frugt, som er ret bitter. Smagen var også rigtig god, med masser af smag og en god bitterhed. Fra humlen er der smag af eksotisk frugt som mandarin, grape, og en tør bitter smag som fra vindruekerner. I den halvlange eftersmag var der også tydelige spor af grape, men ikke så meget at det ødelagde den gode fyldige smag.
Jeg synes at Leon er en utroligt god øl, og gav den en karakter på 9 ud af 10.

Mazarin
Omnipollo
Mazarin er en amerikansk Pale Ale, som de efter eget udsagn har forsøgt at lave så simpel som mulig, men med masser af smag. Det synes jeg er lykkedes rigtigt godt.
Aromaen er utrolig god, med en rigtig god bitter humle aroma, uden at forfalde til grape. Det var en frisk duft af melon, citrus og blomster. Smagen var næsten ligeså god, for her havde den gode bitterhed modspil af en god mundfylde, så smagen var af citrus, melon og korn eller brød. I den halvlange bitre eftersmag var der lidt grape, men ikke så meget at det ødelagde oplevelsen.
Jeg syntes at Mazarin er en rigtig god Pale Ale, og gav den en karakter på 8,5.
Blandt Sveriges mange god bryggerier, tror jeg at Omnipollo er værd at holde lidt øje med.

I fredags var jeg til Ølfestival i Tap1, og smagte der en masse dejlige øl. Når jeg får samlet tankerne lidt, skal jeg nok skive lidt om hvad jeg oplevede derinde :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar