17 maj 2013

Viking Chili Stout - Hornbeers megaGrisk

Jørgen Fogh Rasmussen på Hornbeer har begået endnu en monster Stout, på linie med hans klassikere Fundamental Blackhorn, Black Magic Woman og Carribean RumStout. Det Lille Bryggeri havde sidste år stor succes med deres Stouts med chili og lakrids, og Viking Chili Stout er Hornbeers bud på ølstilen. Og det er et rigtigt godt bud.

Viking Chili Stout
Hornbeer
Viking Chili Stout er en kulsort øl på 10% alc, med et luftigt nøddebrunt skum. Etiketten forestiller
tilsyneladende den kongelige gravhund, som jo er kendt for at bide gardere, men jeg har ingen idé om hvorfor...
Aromaen var utroligt god, med en dejligt kraftig duft af brændt malt, lakrids, kaffe og en antydning af chili. Altså en rigtig god Stout aroma, men med lidt ekstra krydderi. Smagen var også utroligt god, med en god smag af alt det som en Stout skal have, både malt, kaffe, lakrids og en god bitterhed til at balancere det hele. Bag det hele ligger en lækker smag af chili, som ikke er stærk på sådan Per Kølster niveau, men stadigt giver masser af bid, også i den meget lange eftersmag. Jeg er helt vild med chili, men måske vil folk som er meget sarte mht stærk mad, synes at det bliver for meget.
Jeg synes at det hele spiller dejligt sammen, til en god kraftig, men stadigt balanceret smag, og gav Viking Chili Stout en samlet karakter på 9,5 ud af 10.

I Hedehusene hvor jeg bor, er der jævnligt en markedsdag, hvor der fra en bod sælges Hornbeer øl til en billig penge, og der har jeg købt denne skønne Stout. Jeg glæder mig til næste weekend, hvor årets Ølfestival løber af staben. Hornbeer kommer med mange nye øl på festivalen, inklusiv denne Viking Chili Stout, som i årets program omtales som megaGrisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar