23 maj 2013

Plan for Ølfestival 2013

I dag startede årets Ølfestival, hvor bryggerier og importører i Valby præsenterer næsten 1000 forskellige øl. Det er jo næsten helt uoveskueligt, så for ikke at gå glib af noget spændende, har jeg kigget årets program grundigt igennem. Jeg er kun på Ølfestivallen fredag, og som sædvanlig planlægger jeg at gå efter de øl som jeg normalt ikke kan få fingre i. Og som det er med planer, ender jeg nok med at drikke alt muligt andet.

  • Jeg skal naturligvis forbi Bøgedal, som bla. medbringer 2 øl på fad, nemlig Bøgedal no. 328 og og ny øl kaldet Michiti Kaffe. Deres øl er altid gode, og heller ikke helt billige, så jeg glæder mig meget til at smage et par stykker.
  • Stronzo medbringer et kæmpe udvalg af øl, og havde vist også pludseligt problemer med at finde nok fustager. De har bla. en ny Imperial Stout kaldet Mr. Papsø's Sticky Rye, flere variationer af øllen Crude Oil, og en mjød på 15% alc kaldet Precious, som de endda har med i en fadlagret udgave. Det skal smages.
  • Svaneke Bryghus kommer med 4 øl som normalt kun fås på fad på selve bryghuset, så selv om deres supermarkedsøl er jævnt kedelige, kunne jeg godt tænke mig at smage et par af deres specialøl.
  • Humleland, sidste års vinder som håndbrygger, kommer til festivallen med deres første kommercielle øl. Øllene er brygget hos Ørbæk og Søgaard, men de kan jo godt være gode alligevel.
  • Bryghus No. 5 er vist kommet op i omdrejninger, og har en masse spænende øl med, fx en Chokolade Bock og Sort Dessertøl.
  • Det Lille Bryggeri stiller op med hele 32 forskellige øl, i forskellige temaer. Fordi de brygger i meget små mængder, er det ret svært at fange dem i butikkerne, så Ølfestivalllen er en god mulighed for at smage nogen af de specielle. Jeg kunne godt bruge hele aftenen der, men jeg tror jeg må begrænse mig til at smage 2-3 stykker.
  • Flying Couch har flere spændede ting med, bla. Beercouch #2 Abemås, som er lavet sammen med Christian Skovdal Andersen. Der skal jeg vist også lige fobi.
  • Amager Bryghus medbringer bla hele deres Synder serie, og flere kraftige Stouts. Desværre er jeg slet ikke velformuleret nok til at beskrive deres øl, men smages det skal de alligevel.
  • I Håndbryggernes stand er der flere lovende øl på programmet, så jeg tror, at jeg lige vil kigge forbi et par gange og se hvad der er på hanerne.

Der kommer masser af andre spændende øl, fx fra Hornbeer og BeerHere, men de fleste af dem vil man jo kunne finde andre steder, så dem vil jeg ikke koncentrere mig om. Ja, det er da planen...

En enkelt dag er ikke meget til at nå så mange øl, og da slet ikke hvis man også gerne vil nå at at hilse på bryggerne, så jeg regner med at bruge det meste af fredagen på at løbe forvirret rundt, og forsøge at huske hvad det nu var jeg havde planlagt. Livet er som bekendt det som sker mens man har travlt med at lægge andre planer.

Hvis du skal på Ølfestival fredag, og ser en fyr i en polo T-shirt hvor der står Højt Skummmende på, så kom lige over og sig hej :)

2 kommentarer:

  1. Hvordan gik det så?
    Fulgte du planen eller faldt du i?
    Kommer der et indlæg?

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jesper

      Jeg nåede faktisk det meste fra min plan :)
      Hvis jeg kan få taget mig tid til det, så kommer der et indlæg om Ølfestivallen inden for de næste par dage.
      Jeg håber at du også havde en god festival, og fik fulgt din plan, sådan nogen lunde :)

      Vh,

      Slet