15 april 2013

Traquair House Ale - Skotsk øl historie!

Storbritannien har en masse små lokale bryggerier, og har ikke været igennem den øl-krise som vi havde herhjemme, hvor 90% af det solgte øl kom fra et enkelt bryggeri. At man har mange små bryggerier gør jo ikke automatisk øllet mere spændende, desværre, og i Storbritannien er langt det meste øl da også kedelige Bitter eller Lagers. Traquair er en af undtagelserne, og laver øl som er alt andet end kedeligt.

Godset Traquair House ligger i det sydlige Skotland, ikke langt fra den engelske grænse. Jeg besøgte det sidste sommer sammen med min familie, og det var ganske spændende, jo ikke mindst pga. bryggeriet.
Traquair
Traquair godset set fra labyrinten
Godset blev grundlagt i 1200 tallet, og var først bare en jagthytte, og senere en borg, som bla. spillede en rolle i krigene mod England. Efter den engelske reformation blev det forbudt at være katolik, men jarlen af Traquair fortsatte i hemmelighed med at være Jakobit.  Jakobitterne var en politisk bevægelse i det 17 århundrede, som forsøgte at genindsætte den katolske konge James II, og hans efterkommere af Stuart slægten.
Familien på Traquair har fortsat med at være Jakobitter helt til idag, hvilket har præget godset, bla ved at de har en hemmelig udgang indbygget fra et værelse øverst i bygningen.
I dag er Traquair en turist attraktion, og gør sig i mange finurlige attraktioner, som skal symbolisere hvordan familien i århundreder måtte leve et skjult religiøst liv. De har fx en masse skjult kunst, det kan ikke rigtigt forklares, og en meget stor labyrint i deres have. Mine børn var naturligvis helt vilde med labyrinten, lavet af en 3 meter høj hæk, som det tog os over en time at finde igennem.

Traquair House Brewery
I 1965 faldt Peter James Stuart, den 20. jarl af Traquair, over noget gammelt bryggeriudstyr, i en af godsets forladte bygninger. Der havde været bryggeri i bygningerne i 1800 tallet, men det var blevet opgivet, og udstyret havde så stået ubrugt og glemt. Han startede brygningen op igen, og de brygger i dag stadigt på det gamle udstyr, bla gæringskar af træ. De siger, at de ikke vil udvide produktionen mere, end at de fortsat kan bruge det. Man brygger 3 faste øl, Traquair House Ale, Bear Ale og Jacobite Ale, hvoraf Traquair House Ale har fundet en plads i den danske ølbibel 50 Øl Du Skal Smage Før Du Dør.

Traquair House Ale, Bear Ale og Jacobite Ale
til Steak Pie
Traquair House Ale er en flot kastaniebrun Ale på 7,2% alc, med et luftigt flødefarvet skum, som hurtigt forsvandt. Carsten Berthelsen fortæller i '50 øl', smukt om hvorledes øllen brygges, og skiver bla. at den har en IBU på 34.
I den dejlige aroma, kan man lugte lakrids/chokolade og malt i en fint krydret balance. Jeg ved ikke om man direkte kan dufte, at den har gæret i åbne egetræsfade, men det er ihvertfald en god dyb aroma.
Smagen er meget kompleks og fyldig, og her kan man godt smage træ, noget brændt eller røg, og lidt lakrids. Det giver en dejligt krydret Ale, med en god sødme og en fin bitterhed, som bliver hængende i en halvlang krydret eftersmag.
Jeg synes at Traquair House Ale er en rigtig god øl, og at jeg nød den sammen med en Steak Pie lavet med øllen, gjorde det jo kun endnu bedre.
Jeg elsker når et bryggeri på den måde har sjæl, for det gør øllen til hel oplevelse, og jeg gav House Ale en karakter på 8,5 ud af 10.

De 2 andre øl fra Traquair er også gode. Bear Ale (7/10) er en kobberrød Bitter på 5% alc og deres Jacobite Ale (8,5/10) er en dejligt maltet kastaniebrun Ale på 8% alc.
Det er desværre sjældent at jeg ser øllene fra Traquair herhjemme, men jeg ved, at man lige nu kan få dem hos Roskilde Øl, og hos Ølkonsortiet i Ålborg.

Hvis man kommer en tur til det sydlige Skotland, kan jeg absolut anbefale et besøg på Traquair House. Det er et spændende gammelt gods, med familievenlige aktiviteter, og dejligt øl.

1 kommentar:

  1. Hej Brian. Jeg håber at komme til Skotland til efteråret, og Traquair står på listen over steder jeg gerne vil se. Så det er dejlig at læse, at det nok er et besøg værd. Deres Jacobite Ale hører til blandt mine absolutte favoritter.
    Hilsen Steen

    SvarSlet