06 april 2013

Tripel Karmeliet

Brasserie Bosteels laver 3 øl, nemlig Kwak, Deus og Tripel Karmeliet. Som jeg skrev i min anmeldelse af Kwak, synes jeg at det er godt klaret at alle 3 er så gode øl. Tripel Karmeliet er efter min mening, en af de aller bedste belgiske øl.

Tripel Karmeliet
Tripel Karmeliet
Br. Bosteels
Tripel Karmeliet er en lys belgisk Ale, hvis navn kommer af, at opskriften stammer fra Karmelitter klosteret i Dendermonde, samt at den er brygget med både byg, hvede og havre. Det er en flot gylden øl på 8,4% alc, i en fint dekoreret flaske. Som alle belgiske øl har Tripel Karmeliet naturligvis sit eget glas, hvilket er præget af 3 franske fleur-de-lis, og er rigtigt pænt. Sådan et har jeg desværre ikke :)
Aromaen er rigtig god, med en dejlig insisterende duft af korn, humle og blomster. Den har en god sødme, med lidt duft af honning og melon, men også en fin bitterhed.
I smagen er der også honning og korn, noget frisk krydret som koriander, og en fylde og sødme som jeg tror kommer fra havren. I eftersmagen er der honning, en fin bitterhed, som i mange Trippel øl, og lidt alkohol, som faktisk bliver hængende længe.
Jeg synes at Tripel Karmeliet er en fantastisk god øl, med en god sødme, men også masser af smag, og giver den en karakter på 9/10.

Min gode ven Morten sværger ved Tripel Karmeliet, og drømmer om at vi en dag skal brygge en klon af den. Jeg tror dog at vi skal øve os en del, før vi skal kaste os over så kompleks en øl :)

Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar