09 april 2013

Fantastisk Stout fra Monks - Blend No1 Uniqum

Svenske Monks har både barer, restauranter og bryggerier. På Systembolaget fandt jeg sidste år denne fine øl fra dem. Den var egentligt specielt bestilt af en eller anden, men til mit held ikke afhentet. Det var en super lille øl.

Blend No. 1 Unikum fra Monks
Blend no 1 Uniqum
Monks 
Blend no. 1 Uniqum er blandet af 89,55% Monks egen Victoria Imperial Stout, 9,95% Goose Island Bourbon County Stout, som skulle være en af verdens bedste Stouts, og 0,5% Mackmyra Special 06. Mackmyra er en svensk singlemalt whiskey, og denne udgave skulle være specielt frisk, med indtryk af blomster og frugt. Det vidste jeg ikke at whiskey kunne have :)

Det er en fin lille flaske, som gemmer på en tyktflydende, kulsort Stout. Den havde en lille smule
kulsyre, og et tæt lysebrunt skum som hurtigt forsvandt.
Aromaen var helt utroligt lækker, med duft af malt, whiskey, en god sødme og en smule mørke krydderier. Det hele spillede fint sammen, så aromaen hverken blev sprittet eller for sød, som det jo ellers nogen gange er når der er tilsat alkohol.
Der var også en nærmest perfekt balance i smagen, hvor malt og krydderi smag spiller sammen med en fin smag af whiskey. Det er en utroligt smagfuld øl, med en meget stor mundfornemmelse, og en meget lang eftersmag. Også i eftersmagen er der rigtigt meget smag af whiskey, men uden at det bliver sprittet, for det balanceres også her rigtigt godt af bitterhed og krydderier.
Jeg elsker sådan nogle kraftige tyktflydende øl, som man kan sidde og sippe af, og nyde i nærmest flere timer. Det er utroligt at øl kan være så smagfuldt.
Jeg gav Blend no. 1 en karakter på 9,5 ud af 10.

En gang i januar, spiste jeg på Monks Porterhouse i Stockholm. Der fik jeg en rigtig god gang ølmarineret vildsvin, og nogle skønne øl. Måske skulle jeg skrive lidt om det besøg en dag...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar