17 september 2012

Sauerkraut - Tysk ølmad

Jeg fyldte 40 i januar, og holdt da en rigtig herremiddag hvor vi, ud over en masse gode øl, fik en gang oksegryde med kartofelmos og Sauerkraut. Sauerkraut er jo en frygtet spise, men som de fleste der har været på øltur til Tyskland nok kan skrive under på, så kan det smage helt fantastisk som tilbehør til rigtig ølmad.

En af mine venner opfordrede mig til at give opskriften på sauerkraut videre, så det gør jeg hermed.
Jeg har fundet opskriften på nettet, og oversat den fra tysk efter bedste evne.

Sauerkraut
(c) anitasarkeesian
Ingredienser:
-1 løg
- 3 spiseskeer svinefedt, eller bare smør
- 1 dåse Saurkraut, kan fx købes i Føtes.
- 1/4 l. øl. Jeg brugte Kaiserdom Kellerbier.
- 1/8 l. vand
- Krydderipose med: 3 lauerbærblade, 1 hvidløgsfed, 1 nellike, 2 enebær, timian
- 4 spiserskeer æblemos, eller 1 revet æbel
- 1 rå revet kartoffel

Hak løget og steg det i smør/fedt, og tilsæt så sauerkrauten og lad det stege et øjeblik. Tilsæt derpå krydderierne i en pose (fx et lukket kaffefilter), øl, og vand (jeg erstattede også vandet med øl ;)
Lad det derefter koge ved svag varme i 1-1 1/2 time. Tilsæt lidt mere vand eller øl hvis det er ved at koge helt tør.
Fjern derpå krydderposen, tilsæt revet æble og kartoffel, og rør det godt rundt.
Til sidst kan man give det lidt peber, og evt. lidt mere vand/øl, indtil man synes at konsistensen er god.

Sådan helt rigtigt bruger man ikke øl, men derimod hvidvin, men da jeg ikke bryder mig om den sure smag fra hvidvin, brugte jeg naturligvis øl i stedet, og det kom til at smage rigtigt godt.
Hvis man er hardcore, kan man jo også droppe dåse-krauten, og lave sin egen gærede sauerkraut, det ser faktisk ikke så svært ud.
Jeg synes at sauerkraut smage skønt til fed mad, fx pølser og al slags svinekød, og så er det jo drønsundt. Specielt med øl i !

Jeg kan desværre ikke huske hverken hvilken mad-hjemmeside jeg fandt sauerkraut opskriften på, eller navnet på den flinke dame som havde skrevet den, men hun har min tak.

Velbekomme og højt skum !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar