20 september 2012

Lebanese Pale Ale fra 961 Beer

961 Beer er et mikrobryggeri fra Libanon, og er tilsyneladende det eneste mikrobryggeri i mellemøsten. Bryggeriet blev startet i 2006 af Mazen Hajjar, som er tidligere finansmand og ejer af et flyselskab, og det brygger næsten 2 mio liter øl om året.

Martyn Cornell fra Zythophile var tidligere på året dommer i en international ølfestival i Hongkong, og fortæller derfra, at 961 Beer's Lager vandt stort i kategorien for verdens bedste lagerøl. Deres Pale Ale er brygget i samarbejde med vores egen Anders Kissmeyer, som jo sidste år blev kåret som verdens bedste brygger. Øllen er inspireret af de Libanesiske køkken, og er helt klart af den type øl, hvor det kan betale sig at læse etiketten før man smager, for ellers bliver man meget overrasket. Den er nemlig brygget med både timian, sumak, kamille, salvie, anis og mynte. Wow.

Lebanese Pale Ale
961 Beer
Lebanese Pale Ale er en flot ravgylden Pale Ale på 6,3% alc, med et tæt hvidt skum, som holdt længe og efterlod blonder på glasset. Jeg syntes at aromaen var rigtig god, men den var meget speciel, med tydelig duft af friske krydderier som timian og mynte. Det er man jo ikke lige vant til i øl.
Den smager af korn, græs, citrus, og af masser af eksotiske krydderier, som koriander og og mynte, som også hænger ved i den meget lange eftersmag. Jeg kan godt lide øl som er lavet specifikt for at passe til mad, og det er denne Pale Ale. Ligesom Mikkellers øl Kiin Kiiin og Dim Sum bEER, tror jeg at 961 Beer's Pale Ale ville passe rigtigt godt til krydret mad, som fx. en stærk Cous Cous.
Selvom denne Pale Ale er en meget specielt øl, kunne jeg rigtigt godt lide den, og gav den en karakter på 8,5/10.

Øllene fra 961 Beer er svære at skaffe, men denne Pale Ale er altså kommet til lille Danmark, jo nok pga Kissmeyer samarbejdet. Jeg købte den hos Bjergtrolden i Roskilde, som jo har et fantastisk udvalg. Jeg håber at jeg også kan finde deres Lager, for den er bestemt værd at smage.

1 kommentar:

  1. Jeg er co-founder af 961. Jeg har garagen fuld af 961. Ring, hvis du skal smage.
    Mvh
    Henrik Haagen
    31258510

    SvarSlet