05 september 2012

Imperial Brown Stout fra The Kernel

The Kernel er et mikrobyggeri fra London, som har eksisteret i knap 3 år, og hvis øl får høje bedømmelser, fx på Ratebeer. De har allerede vundet adskillige priser, og deltog sidste år på øl-orgiet Copenhagen Beer Celebration. Denne Stout har jeg købt i den fine ølforretning Trempling Madness i York.

Imperial Brown Stout
The Kernel
Imperial Brown Stout er en fin kaffesort Stout på 10% alc, med et tæt lysebrunt skum som hurtigt forsvandt. Jeg syntes at aromaen var rigtig god, selvom den faktisk nærmest var for kraftig til min smag. Den var meget mørk og krydret, og havde duft af træ, vanillie og kaffe.
Smagen syntes jeg var fantastisk god og mørk. Der var smag af kaffe, vanillie, træ og noget krydret hen ad muskatnød. Tilsammen gav det en utrolig god mundfylde og en lang dejlig eftersmag, hvor især kaffe og lakrids smagen dominerede. Der var så meget kaffesmag, at jeg faktisk tror at der må være tilsat kaffe, men jeg kan ikke se nogen steder om det er rigtigt.
Samlet gav jeg Imperial Brown Stout fra The Kernel en karakter på 9 ud af 10.

Jeg synes at det er lidt sjovt, at vores egen Limfjordsporter, på den gamle etikette, faktisk også kaldes en Double Brown Stout, hvilket jo må være det samme som en Imperial Brown Stout. Der er også mange af de samme smagselementer, hvor kaffen bare er meget kraftigere i udgaven fra The Kernel.
På CBC smagte jeg India Pale Ale CASC fra The Kernel, men selv om den var ganske god, var den slet ikke i næheden af denne Imperial Brown Stout. Det bliver spændende at se, om de også kommer med på CBC næste år :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar