16 juli 2012

St. Eriks APA - svensk Pale Ale

Det svenske ølmærke St. Eriks ejes af importøren Galetea. De har hyret Jessica Heidrich som brygger, hvilket har været en stor success, da de har vundet adskillige medaljer for deres øl. Jeg synes at deres øl er rigtigt gode, specielt deres Pale Ale, men denne APA synes jeg desværre er jævnt kedelig.

APA
St. Eriks
St. Eriks APA er en klar gylden øl på 5% alc., med et tæt hvidt skum som relativt hurtigt forsvandt Det er en American Pale Ale brygget med Cascade humle, hvilket er en af de mindre markante af de amerikanske humler. Jeg syntes da også at aromaen var forholdsvis kedelig, med lidt duft af hø, korn, en let parfumeret bitter duft, og en syrlighed som om der er tilsat ascorbinsyre. Det ved jeg dog ikke om der er.
Smagen var desværre også forholdsvis kedelig, og uden nogen særlig mundfornemmelse. Der var lidt smag af hø, og en svag smag af humle, specielt i eftersmagen, men bitterheden var ret lav og karakterløs. Samlet syntes jeg ikke at APA er en decideret dårlig øl, den er ganske ok, jeg synes bare at den er ret intetsigende, uden hverken det ene eller det andet. Jeg gav den en karakter på 6,5.

Ifølge stilartsdefinition fra Danske Øldommere er en Amerikansk Pale Ale:
En efterhånden klassisk amerikansk øltype, som er
en mere humlet udgave af engelske pale ale.
Typisk med markant duft og smag fra de
amerikanske humletyper.

Her synes jeg altså at St. Eriks APA fejler, for her er absolut ikke nogen markant humle aroma eller smag. Ikke at den nødvendigvis skal følge denne definition, men stadigt. Den eneste anden øl fra St. Erik som jeg ikke har brudt mig om er deres Sommar, og jeg synes stadigt at de generelt laver nogle rigtigt gode øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar