27 juli 2012

Organic IPA fra Napa Smith

På Systembolaget i Stockholm har jeg købt en amerikansk IPA med masser af bid. Jeg har den gammeldags mening, at øl skal smage af andet end humle, og der synes jeg desværre at Napa's Organic IPA falder igennem.

Napa Smith Brewery ligger i Napa dalen i USA og er et forholdsvis nyt bryggeri. De har dog en erfaren brygmester ansat nemlig Don Barkley, som har brygget mikrobryg i over 30 år. Bryggeriet skriver at deres øl brygges til at passe til mad, på linie med vin, og at de tilsætter nitrogen til deres øl, for at gøre deres flaskeøl mere friske i det, hvilket jeg synes jeg er lidt langt ude, men ok. At noget er Organic i USA kan jo ikke sammenlignes med det vi kalder økologisk, men det er jo godt at der gøres noget derhenad.

Organic IPA
Napa Smith
Organic IPA er en flot ravgylden øl på 7% alc. Den havde et tæt flødefarvet skum, som holdt længe, og efterlod lidt blonder på glasset. Jeg syntes at aromaen var rigtig god, med rigtigt meget humle bitterhed, og duft af græs, citron, melon og lidt grape.
Smagen syntes jeg var god, selvom den var rigtig, rigtig bitter. Der er ganske lidt malt sødme, men smagen domineres totalt af humlen, som smager af græs, citrus og melon. Der er ikke meget balance i øllen, det er næsten ren humle smag, så jeg syntes at det var så som så med mundfornemmelsen. Eftersmagen var til gengæld utrolig lang, og bitterheden gik her over i mere grape smag end jeg bryder mig om.
Af en amerikansk IPA er Organic IPA helt bestemt god, og jeg er sikker på at alle humle-elskerne vil være vilde med den, men det er altså for meget til mig. Jeg vil gerne have noget andet smag i min øl end bare humle, også selvom det er en IPA, men jeg ved godt at det bare er mig som er sær ;)
Jeg gav samlet Organic IPA fra Napa Smith en karakter på 7 ud af 10.

Jeg synes at det er for let at lave en øl, hvis man bare smider så meget humle i den, at man ikke kan smage andet. Så kan man jo bare tage en almindelig Carlsberg, og selv proppe en masse humle i... seriøst, det er der folk som gør :) Se fx her på den gode ølblog Pencil & Spoon

Ingen kommentarer:

Send en kommentar