14 juli 2012

Bryggeriet Apollo - hyggeligt værtshusbryggeri !

Jeg har været en tur på Bryggeriet Apollo, for at smage deres øl og deres glimrende mad. Jeg havde ikke været der siden studietiden, og syntes at det var på tide at genopfriske bekendtskabet.

Bryggeriet Apollo åbnede i 1990, som det nok første danske mikrobryggeri i nyere tid. Aage Damgaard, som havde startet restaurant kæden A Hereford Beefstouw, byggede et bryggeri sammen med restauranten ved Tivoli, så det blev til et værtshusbryggri efter tysk forbillede. Bryganlæget blev i 1989 købt i det, just, tidligere Østtyskland, og bryggeriet blev indrettet som en tysk bierstube med langborde, og udsigt direkte til de flotte kobberkedler. Jeg synes at det er en flot og indbydende restaurant, og så er det da drøn hyggeligt at sidde lige op ad bryggeriet.

Da Apollo hænger direkte sammen med A Hereford Beefstouw har de glimrende mad, det mest naturligvis med oksekød. Jeg bestilte en gang ølglaseret oksesteg, og det smagte ganske glimrende, og passede godt sammen med øllen. På Hereford Beefstouw kan man forøvrigt få en frokost-burger til 99,-, som jeg varmt kan anbefale. I forhold til Københanske cafepriser er det forholdsvis billigt, og det er en virkeligt god burger. Bryggeriet har 3 faste øl på menúen, og en månedens øl som skifter efter årstiden. Jeg måtte naturligvis smage dem alle, og blev positivt overrasket over hvor meget smag der var i dem.

De har naturligvis en pilsner, og selv om det var en ret bleg og filtreret sag, syntes jeg at den var ganske god. Den havde en god humle duft og en ganske god bitterhed. Den var også frisk, med lidt smag af korn og brød, og en halvlang bitter eftersmag. Jeg gav den en karakter på 7, da den var rigtig god af en lys pilsner.

På det faste program er også en røgøl som de kalder House Ale. Af udseende syntes jeg at den var lidt kedelig, da den er lige lovligt filtreret til min smag. Jeg syntes at den havde en rigtig god røget aroma, med lidt malt og en let bitterhed. Smagen var også dejligt røget, med en god balance med sødme, og en fin lang eftersmag hvor røgen langsom fik overtaget over bitterheden. Jeg syntes at House Ale var en rigtig god røgøl, og gav den en karakter på 8.

Den sidse faste øl er en Porter, som til mit besøg var en Tapdancer Stout. Den syntes jeg desværre var ret kedelig, da den var for sød uden at det var balanceret med det lidt brændte og lakrids, som den også smagte af. Jeg gav den en karakter på 6.

Jeg besøgte Apollo Bryggeriet i April da månedens øl var en, ganske glimrende, Påskeøl. Månedens øl bliver altid anmeldt af en kendt person, og Påskeøllen havde fået en, meget rosende, omtale af Mick Schack. Af deres hjemmeside kan jeg se, at månedens øl for tiden er en Weisbier, hvilket jo passer godt til sommeren, de 10 min om ugen vi har en sådan.

Med stadigt flere spændende ølbarer i København, henvender Apollo Bryggeriet sig nok mest til en fast fanskare, som godt kan lide det hyggelige ved værtshusbryggerier. Dem hører jeg bestemt til, for godt øl og god mad... hvad mere har man brug for ? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar