02 juli 2012

Lily Blue - belgisk mikrobryg


I den lille delikatesseforretning Thirion på Christianshavn, har jeg fundet en skøn belgisk Pale Ale fra mikrobryggeriet Br. Sainte Helene. Jeg synes at den er rigtig god, selvom den har et syrligt twist.

Bryggeriet blev startet i det små i 1999 af Eddy Pourtois, men først i 2011 tog det for alvor fart, da Raphaël Vanoudenhoven blev medejer, og der blev råd til at investere i en flaskelinie og en spand marketing. De har en kapacitet på 1000 hectoliter øl om året, men produktionen er vist ikke helt deroppe endnu.
Etiketterne på alle bryggeriets faste øl er udsmykket med flotte tegninger af kvinder, som vist skal symbolisere øltyperne. Jeg elsker øl som har personlighed, og synes at etiketterne er rigtigt flotte.
Lily Blue
Br. Sainte Helene

Lily Blue er en utroligt flot nøddebrun øl, med et tæt flødefarvet skum som ikke holdt så længe. Jeg syntes at aromaen var vidunderlig, på den gode belgiske måde, med lidt blomme og en god sødlig vinøs duft. Der var også en snært af noget syrligt i aromaen, men det passede fint med rensten af indtrykket.
Smagen syntes jeg også rigtigt godt om. Der var godt nok en lidt sær syrlighed, som begyndte at genere lidt i længden, men resten af smagen var god, og faktisk forholdvis bitter en en belgier. Bryggeriet skriver at øllen er humlet med Brewers Gold og Perle til en IBU på 36, men jeg synes at der var så meget humlesmag, specielt i eftersmagen, at jeg mistænker dem for også at have tørhumlet. Der var en god mundfylde, og en halvlang eftersmag, som var bitter og så med denne lidt sære syrlighed.
Samlet gav jeg en karakter på 7,5 ud af 10.

Lily Blue har en syrlighed som fik mig til at tro, at bryggeriet, ligesom det er tilfældet i den belgiske klassikker Orval, har brugt Brettanomyces, for at give lidt syrlig karakter. Ifølge deres hjemmeside er det dog ikke tilfældet, så desværre tror jeg at det i stedet må være en fejl ved den flaske jeg fik fat i.
Øv... jeg må prøve at smage den igen en anden gang, for uden syrligheden tror jeg at det ville være en fantastisk god øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar