11 maj 2012

Oplevelser på Ølfestival 2012

Så er Ølentusiasternes Ølfestival 2012 startet, og jeg var i går en tur inde og smage på noget af det gode øl. Der var masser af almindeligt halvkedeligt øl, men også nogle rigtigt gode sager.

Ølfestival 2012
Jeg fik kun smagt 13 af de 23 øl som jeg havde planlagt hjemmefra, men sådan går det jo som regel til Ølfestivallen, og jeg fik så til gengæld smagt en masse andet spændende. Vi fik bl.a. smagt et par gode øl fra Bøgedal, en vildgæret øl fra Kølster, og en fin blåbær øl fra Hornbeer, med det nemme navn 'Blueberry'. Den var en del som Hornbeers gode Framboise øl, altså bare med blåbær, som man nok skal være glad for, for sådan rigtigt at elske Blueberry. Faktisk på samme måde som med Ølbutikkens berømte Blåbær øl.

Historisk Øl og Mad
Ølfestival 2012
Vi så foredraget 'Historisk Øl og Mad' med Carsten Berthelsen og Bi Skaarup, hvor arkæolog og kogebogsforfatteren Bi havde lavet 3 historiske retter som blev serveret til 3 historieske øl, præsenteret af Berthelsen. Vi fik Berthelsens egen historiske øl Eskil til en skøn kød-frikassé, øllen Hildegaard til marineret dyrekølle, og en rigtig lækker historisk rugbrødskage med chokolade, som blev serveret med den uforlignelige Rochefort 10. Det var et rigtigt godt, og meget velsmagende, foredrag.

De kedeligeste øl jeg smagte på dette års ølfestival, var en India Saison fra Nøgne Ø, og et prøvebryg fra Midtfyns Bryghus med wasabi og ingefær. Den bedste øl jeg smagte var nok Berthelsens Hildegaard øl, brygget af Føniks, og det mest spændende synes jeg var et forsøgsbryg fra Indslev som var en Witbier lagret med frisk granatæble. Beer Here's nye øl Dead Cat, som Christian Skovdal Andersen gav en smagsprøve på, var også spændende, og indeholder ulig de andre katte på hans repertoire ikke Nelson Sauvign humle. Christian fortalte, at Dead Cat ligesom repræsentere slutningen på hans Cat serie. RIP.

Ølfestivallen har åben igen i morgen, lørdag, fra 13 - 23, så man kan stadigt nå ud til TAP1 på Carlsberg, og få de gode øl og den gode stemning. Det er skønt at have lejlighed til at smage hvad bryggerierne går og 'bryggger på', og samtidigt få en lille snak med bryggeren selv.
Lørdag er jeg dog ikke selv i TAP1, da jeg skal ud til øl og mad orgiet Copenhagen Beer Celebration. Forventningerne til CBC er skruet så højt op, at det bliver spændende om de kan indfries. Men sjovt, det bliver det. Skål :)


4 kommentarer:

  1. Gad godt have været der!
    Jeg lagde lige specielt mærke til wasabi-øllen med ingefær....Det kan også blive lige specielt nok :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Specielt for hjemmebryggere som jer er det jo en god festival. Der var flere stande med håndbryggere og bryggerudstyr, og der er en masse professionelle bryggere som man kan spørge til råds om ting :)

      Slet
  2. Vi fik også smagt Indslevs Witbier med granat-æble - en spændende oplevelse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg så i jeres anmeldelse, at I også kunne lide den :) Jeg syntes dog ikke at deres Witbier udgave med solbær var noget særligt, den var ligesom for sød.
      Indslev folkene sagde desværre, at de ikke kunne udsende granatæble wittbieren på flaske, da frugten skal tilsættes frisk (tror jeg han sagde). Så hvis de laver det igen, kan det kun blive på fad.

      Slet