27 maj 2012

Inedit - skøn Spansk øl fra elBulli

Det spanske bryggeri Estrella er jo ikke ligefrem kendt for at lave gode øl, men de gør det også lidt ud i special øl, hvilket denne Inedit er et eksempel på. Jeg synes at det er en god og aromatisk øl.

Inedit er lavet i samarbejde mellem brygmestrene på Estrella, og den berømte restaurant el Bulli. elBulli blev hele 5 gange lovprist som verdens bedste restaurant af magasinet Restaurant, som jo de sidste 3 år har givet denne hædersbevisning til Noma. Om Inedit rent faktisk blev serveret på elBulli, som lukkede i 2011, ved jeg ikke. Det er en undergæret øl med hvede, appelsinskal og lakrids, og er lavet til at passe til syrlig og olieret mad. Sådan at få gourmetkokke til at hjælpe med at tilpasse øl til mad er en fantastisk god idé, og er noget som vores eget Mikkeller jo også gør det meget i.

Inedit
Estrella Dam
Det er en flot uklar øl på 4,8% alc., i en flot designed vinflaske. Der er virkeligt gjort noget ud af det, hvilket øllens hjemmeside også bærer præg af.
Aromaen syntes jeg var rigtig god, med en fin blid hvededuft, og blomsterduft fra humlen og fra hvedegæren. Smagen kunne jeg også rigtigt godt lide. Der var en fin blød hvede smag, en sødme som balancerede fint med lidt bitterhed, og en ganske udmærket mundfylde.
Jeg syntes at det var en dejlig frisk øl, med lidt af de krydderier vi kender fra de belgiske hvedeøl, Wittbier, og jeg gav Inedit en samlet karakter på 7,5 ud af 10.

Da denne øl blev lavet i Spanien i 2008 var den nok en stor nyhed i vinlandet, men i forhold til de belgiske Wittbier er den altså ikke så speciel. Nu er den jo brygget til at passe til mad, og det vil jeg da give dem helt ret i at den gør, da jeg synes at denne type hvedeøl passer rigtigt godt til fx fisk eller rejer. Til den type forretter hvor man normalt drikker en sur hvidvin, vil jeg til enhver tid foretrække en frisk hvedeøl som denne.

Højt Skummendes Facebook side, ligger der en reklamevideo, hvor Ferran Adria fortæller om Inedit, og hvorfor elBulli har lavet en øl. Det er glat reklame, men underholdende :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar