07 maj 2012

Krenkerup Rauch Bier - fin dansk røgøl

Jeg har smagt flere øl fra Krenkerup Bryggeri, men har ærligt talt ikkke været særligt imponerede af dem. Der er dog en som skiller sig ud, og som jeg synes er ganske glimrende, nemlig deres røgøl.

Krenkerup har en ambition om kun at brygge af deres eget korn, fra Kenkerup Gods, og får deres korn fragtet til Weyermann i Bamberg, og får det så retur som malt. Det er jo yderst prisværdigt :) Deres brygger Constantin Förtner kommer selv fra Bamberg, så en røgøl ligger jo lige til højrebenet.

Rauch Bier
Krenkerup Bryggeri
Rauch Bier er en kobberrød/brunlig lagerøl på 5,2%. Selve flasken og etiketten synes jeg er noget på den konservative side, men selve øllen er ganske flot, med et luftigt flødefarvet skum, som holdt længe.
Aromaen synes jeg er ganske  god, med en rigtig fin karamel duft, lidt duft af nødder, og en blød og behagelig duft af røg. Det er stille og rolig røg, som duften fra en røget spegepølse. Dejligt.
Smagen synes jeg også er ganske god, igen med en god sødlig smag af karamel, uden at det smager kunstigt, næsten ikke nogen bitterhed, og så en behagelig baggrundssmag af røget malt. For nu at sammenligne med de tyske røgøl fra Bamberg, så er det ikke en stærk gennemtrængende røgsmag som i Schlenkerla, men en mere rund og behagelig baggrunds røg, som nærmere understøtter den gode pilsnersmag. Eftersmagen var også ganske fin, og både krydret og sød, og med lidt blød røg.
Jeg synes at det er en rigtig god røgøl, og gav den en karakter på 7 ud af 10.

Rauch Bier har vundet flere priser, bla. en guldmedalje ved European Beer Star 2011, og kom ind på 2. pladsen i Ølentusiasternes afstemning om årets ølnyhed 2011, i kategorien øl under 6%. Krengerups øl forhandles af COOP og kan fx. findes i Brugsen til en billig penge, men jeg synes desværre at det er sjældent at jeg ser røgøllen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar