15 maj 2012

Oplevelser på Copenhagen Beer Celebration 2012

I lørdags var jeg sammen med et par venner til Copenhagen Beer Celebration for at smage nogle gode øl. Jeg syntes at festivallens øl og mad var helt fantastisk, men de fysiske rammer kunne godt have været bedre.

Idéen med Copenhagen Beer Celebration, arrangeret af Mikkeller og Drikkeriget, var at lave en mindre bred festival, udelukkende for de bedste bryggerier i verden, og med mad som passer til øl af den kvalitet. Festivallen blev holdt i Sparta Hallen, som man vist skal være inkaneret Københavner for at kunne holde af, med masser af plads, men toiletforhold som mest mindede om Roskilde Festivallen.

Mikkeller gør et stort arbejde for at få øl sidestillet med vin, bla. ved at arrangere middage med gourmetkokke, hvor den gode mad parres med passende øl. På CBC var der derfor også fokus på maden, og inkluderet i billetprisen, var en middag lavet af Mielcke & Hurtigkarl.

Copenhagen Beer Celebration 2012
Mængder af kokke og tjenere dækkede op med snorlige præcision, men uden at fortælle hvad det var vi skulle have at spise eller drikke. Det viste sig at være en slags steg, med grøntsager og kartoffelkroket. Det smagte rigtigt lækkert, og blev serveret med kander af en øl som en tjener viskende fortalte var en Lambic fra Mikkeller. Til steg ville jeg normalt have valgt en stærk mørk øl, men her gik de altså i en helt anden retning, med en frisk og syrlig øl, som ligesom spillede op til friskheden i grøntsagerne. Trods den uvante kombination, syntes jeg at det smagte rigtigt godt. Man kunne desuden købe hotdogs fra John's Hotdog Deli, som har fået flere priser for sine hotdog, hvor tilbehøret var lavet med forskellige øl.

Copenhagen Beer Celebration 2012
På CBC var der øl fra 26 bryggerier, 10 af hvilke var amerikanske bryggerier hvis øl er så dyre at de normalt er svære at komme i nærheden af. Fra næsten alle bryggerierne var nogle af bryggerne selv kommet hertil, så der var rig lejlighed til at stille spørgsmål. Jeg fik smagt i alt 49 øl, og jeg gav karakterer til 21 af dem. Der var utroligt mange forskellige typer øl med, og de var alle af meget høj kvalitet. Den dårligste karakter jeg selv uddelte var 6 ud af 10, til On the Road, som var en Gingerbeer fra XBeeriment, og den bedste karakter jeg gav var 9,5 til Church On A Hill, en Barley Wine fra Cigar City. Noget af det mest spændende jeg smagte, var Saison Sayuri fra det japanske bryggeri Baird, Alpha King fra Three Floyds, og en Dirty Horse lambic øl lagret fra 1983, fra belgiske De Struisse, som havde en utrolig masse forskellige øl med.

I betragtning af at det var første gang de holdt en ølfestival, syntes jeg at folkene bag Copenhagen Beer Celebration klarede det rigtigt godt. Så selv om der godt kunne have været noget mere information, fx om hvad der foregik af foredrag, og hvad vi skulle have at spise, var det alt i alt et rigtigt godt arrangement. Verdensklasse øl kan jo også kompensere for meget :)

Se flere billeder fra Copenhagen Beer Clebration 2012 på Højt Skummendes Facebook side. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar