14 juni 2011

Hefeweisen Dunkel fra Engel

Jeg er vældigt glad for tyske hvedeøl, specielt af den mørke type, Dunkel. Det er let drikkelige øl, med masser af duft og smag. Jeg har fundet mig en af slagsen, i noget der ligner en øst-tysk flaske, og endda med skruelåg :)

Hefeweisen Dunkel
Engel

Hefeweisen Dunkel, er en uklar mørkgylden hvedeøl på 5,5%. Skummet er tæt og flødefarvet, og holdt, som det næsten altid gør i disse hvedeøl, længe. Øllen havde en skøn aroma, med duft af hvede, blomster og gær. Smagen var ganske god, med en mellem sødme og en udemærket bitterhed. Eftersmagen var mellemlang, sød og lidt krydret. I alt syntes jeg at Hefeweisen Dunkel var en udemærket, men lidt kedelig øl, og gav den en karakter på 6,5.

I maj måned nåede jeg vha. en ølsmagning, en sommerhustur og tilsidst ølfestivallen, op på at anmelde 48 øl. Jeg ved godt at det ikke ligefrem bringer mig op på Ratebeer niveau, men jeg synes selv at det er ganske mange.
Inden længe skal jeg på ferie i Ribe, og jeg håber at jeg kan skaffe nogle lokale øl mens jeg er derovre :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar