28 juni 2011

Carlsbergs ølvalg 2011

Carlsberg har sat et nyt ølvalg i gang. Der er denne gang 3 kandidater, nemlig Carls Bock, Carls Plzner og Carls Gylden. Jeg har smagt på de 3 øl, og synes bedst om Carls Gylden.

Carls Plzner er en pilsner, brygget med mere smag og fylde end en standard Carlsberg Hof. Den har en svag duft af korn af humle, og en forholdsvis svag smag med lidt bitterhed, som bliver til en mellemlang bitter eftersmag.
Det er en langt bedre pilsner end en normal Hof, men der er stadigt langt op til en god Tjekkisk pilsner.
Jeg gav den en karakter på 5.


Carls Bock er en mørkerød Bock øl. Typen Bock er en mørk, stærk lager øl, som stammer fra området Einbeck i Tyskland. Der findes mange slags Bock øl, mørke, lyse, og de ekstra stærke eisbock. Min favorit er Paulaners fantastiske Salvator øl.
Denne Carls Bock syntes jeg dog ikke var noget særligt. Den har en ok aroma, med duft af humle, karamel og nødder, og en udemærket smag, med mellem sødme og lidt bitterhed.
Jeg gav den en karakter op 6.


Carls Gylden er en en flot gylden wienerøl, som er tilsat hyldeblomst, hvilket gør den ret frisk af en øl på 5,7 %. Aromaen er ikke noget at råbe hurra for, med kun lidt duft af korn og humle. Smagen er ok, med en mellem sødme, lidt bitterhed og lidt syrlighed.
Samlet gav jeg også Carls Gylden 6 i karakter.

Gylden er jo ikke just nogen imponerende øl, men jeg syntes at den havde en ganske udemærket smag, og en friskhed som jeg godt kunne lide. Den er derfor min favorit i ølvalget.

ølvalgets hjemmeside kan man stemme på sin favorit, og måske sikre den en plads i det faste Carlsberg udvalg. Der går rygter om, at 47éren så forsvinder, men det håber jeg ikke er sandt, for det synes jeg er langt den bedste af Carlsbergs normale øl.
Jeg synes at de første 2 ølvalg, i 1997 og 2003 var ok, men nu hvor Carlsberg allerede laver nogle rigtigt gode øl, på Jacobsen bryggeriet, så forstår jeg ikke rigtigt hvad vi skal med en ny Carlsberg industri øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar