27 december 2016

Black Monster fra Aarhus Bryghus

Aarhus Bryghus blev rundlagt i 2005 af Niels Buchwald. Han blev uddannet som brygmester i 1984, og har siden arbejdet med øl bl.a. på Royal Unibrew og som foredragsholder for Bryggeriforeningen. Aarhus Bryghus sælger det meste af sit øl lokalt, men af og til dukker et par øl op herovre på Djævleøen. Hos Toft Vin på Islands Brygge fandt jeg for nyligt en flaske af deres 'Black Monster', en fadlagret Imperial Stout som jeg ellers kun har smagt på Ølfestivallen.

Black Monster fra Aarhus Bryghus
Black Monster
Aarhus Bryghus
Denne udgave af Black Monster er på 10% alk., og er blevet lagret på romfade. Det er en kaffesort øl, med et luftigt nøddebrunt skum som hurtigt forsvinder. Det er en vældig flot øl, men jeg synes måske at en flaske på 60 cl er lige i overkanten til en øl på 10%.
Aromaen er rigtig fin, med duft af sort malt, en anelse træ og lidt soja. Jeg kan desværre ikke dufte noget røg, hvilket ville have klædt øllen, og for den sags skyld heller ikke rigtigt noget rom. I selve smagen er rom smagen også noget undertrykt, men hvis man ved at det er rom, kan man godt smage det i eftersmagen. Det er ellers en dejligt kraftig smag, med træ, soja, lakrids, en mørk og krydret maltsmag, samt lidt alkohol sødme, specielt i eftersmagen.  Bag det hele ligger en god bitterhed, som er med til at skabe en rigtig god mundfornemmelse.
Jeg synes at denne fadlagrede Black Monster er en dejlig mørk øl, og giver den en karakter på 8 ud af 10.

Det kunne være sjovt at smage en flaske Black Monster, som var lagret et par år, for måske bliver den så mere balanceret og dyb i smagen. Jeg tror desværre ikke at det vil trække rom smagen frem, hvilket er ærgerligt, da jeg elsker rom i Stouts.
På baggrund af en kraftig stout får Aarhus Bryghus lavet en spiritus, destilleret hos Enghaven i Mellerup. Denne hedder Spirit of Aarhus og kunne i år smages på Ølfestivallen sammen med Black Monster. Spiritus lavet af stout, som har lagret på tønder hvorpå der har ligget spiritus, destilleret fra stout. Det er da smukt :)

1 kommentar:

  1. Carsten Holst21 august, 2018

    Hej med jer ølnydere. Jeg har erhvervet mig et par af disse i februar 18,og tænker mig at følge din opfordring om at lade dem stå nogle år. Flasken er jo angivet til bedst før 2022,så et eller potentiale kan der vel gemme sig i flaskens dyb. Vi må se hvad tålmodigheden rækker til.

    SvarSlet