03 februar 2015

Kissmeyer's Viking Gose

Anders Kissmeyer laver en masse spændende øl sammen med bryggerier i alle ender af verden. Denne Viking Gose er brygget sammen med det tyske bryggeri The Monarchy, som faktisk, ligesom Kissmeyer selv kan man sige, er et phantombryggeri. Øllen er rent fysisk brygget hos bryggeriet Vormann Brauerei i Westphalen i Tyskland.

En Gose øl er en hvedeøl som er brygget med lidt salt og gæret med mælkesyre bakterier. Det lyder jo temmeligt specielt, og smagen er da også ret usædvanlig, men når man lige har vænnet sig til at det er en hvedeøl som er både syrlig og salt, ja så kan det være en rigtig frisk og smagfuld øl. Denne Viking Gose er ikke bare brygget med salt, men også med røgmalt, hvilket giver en ekstra dybde og eftersmag.

Viking Gose
Kissmeyer & The Monarchy
Viking Gose er en uklar ravgylden øl på 6,6% alk, med et tæt flødefavet skum som hurtigt forsvandt.
I aromaen er der røg, lidt salt og en del frugtsmag som fra æble og stikkelsbær. Der er mere duft af frugt end jeg havde forventet, og sammen med en let syrlighed, giver det faktisk en ret frisk aroma. Jeg synes at smagen er virkeligt god, men indrømmer gerne at den er ret speciel. Der er en god, tysk, maltsmag, lidt nødder, en let syrlighed, en god røg smag, som fra en lejrbål, og bag det hele er der så denne unikke let saltede Gose smag, som fortsætter i en halvlang eftersmag. Jeg synes faktisk at det fungerer rigtigt godt, og giver en overraskende dyb smag som samtidigt er dejligt frisk. Det er en letdrikkelig men samtidigt dejligt smagfuld øl.
Jeg synes at Viking Gose er en rigtigt lækker øl, ja den var faktisk så meget bedre end jeg havde forventet, at jeg gav den en samlet karakter på 9 ud af 10.

Denne glimrende samarbejdsøl fra Kissmeyer har jeg fundet på Systembolaget i Sverige, så jeg ved desværre ikke om man kan få den herhjemme. Men mon ikke man kan være heldig at støde på den :)
Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar