27 januar 2015

Lervig Aktiebryggeri - All Stars !

Det norske bryggeri Lervig Aktiebryggeri, med Mike Murphy ved roret, laver nogle rigtigt gode øl. På Systembolaget hinsidan har jeg fundet 2 øl som de har brygget i samarbejde med 2 andre gode mikrobryggerier, nemlig engelske Magic Rock og det nye svenske bryggeri All In Brewing. Den første er en frisk Farmhouse IPA og den anden er en knastør Imperial Porter.

Farmhouse IPA
Lervig & Magic Rock Brewing
Farmhouse IPA er brygget i samarbejde med det fantastiske engelske bryggeri Magic Rock, som fx var med på Copenhagen Beer Celebration sidste år. En Farmhouse IPA må vel være en Saison øl, med nok tilsat humle til at have en tydelig bitterhed og humlesmag. Det klarer denne rigtigt godt, for syrligheden og humlen giver sammen en rigtigt frisk øl.
Aromaen er let syrlig, men ikke mere end det næsten skjules af citrus duft fra humlen. Det er en halvtør og frisk aroma, med duft af melon og lys malt. Smagen er mere syrlig end jeg forventede, men man ved nu aldrig hvad man skal forvente i en Saison øl. Måske er det samspillet med bitterheden fra humlen som får den til at virke ekstra frisk og syrlig, for der er masser af smag af citrus og melon.
Jeg synes at denne Farmhouse IPA er rigtigt lækker, frisk og letdrikkelig, og giver den en karakter på 8 ud af 10.

Imperial Porter
Lervig & All In Brewing
Imperial Porter er en kulsort Porter på 8,5% alk, med et tæt nøddebrunt skum som holdt længe. Aromaen er brændt og bitter, med duft af sort chokolade malt, en antydning af røg, mørke krydderier og en anelse mørk frugtighed. Ganske lækkert.
Smagen er også mørk og lækker, brændt og bitter, med smag af figner, rug og med en anelse røg. Det er en ret tør øl, ja næsten for tør synes jeg, for i den halvlange eftersmag bliver den brændte smag næsten for meget, men også kun næsten.
Jeg synes at denne Imperial Porter er rigtigt god, og giver også denne en karakter på 8.

Mange mikrobryggere har rejsen verden tynd for at lave samarbejdsbryg, og med god grund synes jeg. Det er jo altid godt at lære noget nyt, og ofte bliver deres egne øl bagefter mærkbart bedre.
Højt Skum !

2 kommentarer:

  1. Hvor kan de købes? Det lyder jo helt fantastisk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Thomas.
      Ja, de er fine :)
      Jeg har, som jeg skriver, købt dem i Systembolaget i Sverige, så jeg ved desværre ikke hvor man kan få dem herhjemme.
      Lervig's øl plejer dog at være til at finde i specialølforretninger, så hvis du ikke lige kan finde disse to, så vil jeg anbefale at prøve nogle af deres andre øl :)
      Vh,

      Slet