20 februar 2015

Strong Suffolk Dark Ale

Det engelske bryggeri Greene King laver nogle rigtigt fine øl, specielt i forhold til prisen. I min lokale Superbrugs, som ellers har et helt utroligt dårligt udvalg, har jeg fundet denne Strong Suffolk Dark Ale. Det er en engelsk Old Ale, altså en øl hvor en nybrygget øl er blevet blandet med en gammel lagret sag, for at skabe en smagfuld men samtidigt frisk øl. Jeg ved ikke helt hvad forskellen er til den anden Old Ale fra Greene King, den klassiske Strong Suffolk Vintage Ale, som fx er med i ølbogen '50 Øl Du Skal Smage Før Du Dør', men mon ikke det er noget at gøre med hvor længe den er fadlagret.

Strong Suffolk Dark Ale
Greene King
Strong Suffolk Dark Ale er en kastaniebrun Ale på 6% alk,  med et tæt lysebrunt skum som holder længe. Jeg kan godt lide de lidt tegneserie agtige etiketter på øllene fra Greene King, og kan også godt lide at de kommer i en overkommelig 33cl flaske.
I aromaen er der duft af træ, karamel, figen og noget jeg bedst kan beskrive som flødekaramel. Bag alle disse duft indtryk, ligger der lidt sødme og en lav bitterhed. I smagen er der ingen stor sødme, men derimod en ganske fin og blød syrlighed, som understreger smagen af karamel og træ. Det er en virkeligt dyb og lækker smag, specielt i betragtning af de kun 6% alk. I eftersmagen er der karamel, en fin bitterhed og en let syrlighed.
Jeg synes at Strong Suffolk Dark Ale er en rigtigt lækker øl, og giver den en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

Af en øl til 25,- købt i mit lokale supermarked, synes jeg at dette er en virkeligt god øl. Greene King er et stort engelsk industribryggeri, de står for 2% af ølsalget i Storbrittanien, men de kan altså godt finde ud at lave gode øl alligevel.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar