22 juni 2014

Mik Schack Gran Øl

Nørrebro Bryghus har i samarbejde med Mik Schack lavet en lagerøl brygget med granskud. Det lyder jo lidt mystisk og harpiks agtigt, men det synes jeg slet ikke at den er, det er derimod en rigtigt frisk og smagfuld øl.

Mik Schack Gran Øl
Nørrebro Bryghus
Mik Schack Økologisk Gran Øl er en klar ravgylden lagerøl på 5,2% alk., med et tæt flødefarvet skum som holdt længe. Jeg synes at det er en fin lille flaske (40 cl), og kan rigtigt godt lide etiketten, som har et indlejret billede af Mik Schack, som jeg tror at han selv her tegnet. Det ligner hans streg.

Aromaen er dejligt frisk med en lidt bitter kant hvor man kan dufte gran. Der er også duft af nødder, karamel og en blomstret humleduft, og det hele spiller sammen til en ganske fin aroma.
Smagen er af mørk malt, lidt nødder og i baggrunden en svag smag af granskud, som biddrager til øllens ganske fine bitterhed. Nørrebro Bryghus skriver selv at øllen smager svagt af harpiks, men det synes jeg nu ikke, men ok, jeg tror nu heller aldrig at jeg rent faktisk har smagt på harpiks... Lidt gran-smag er der dog, men jeg synes at det spille rigtigt fint sammen med den øvrige smag, så det samlet smager som en fin tysk Bock-øl, bare med lidt gran-bitterhed. Jeg synes faktisk at det fungerer rigtigt godt, og jeg tror at den ville passe utroligt godt til mad, fx noget solidt svinekød.
Jeg synes at Nørrebros Gran Øl er rigtigt god, og giver den en karakter på 8 ud af 10.

Nørrebro Bryghus har tidligere eksperimenteret med gran i øl, fx med deres Pale Granny som var brygget med 4 forskellige slags gran-skud. Måske var Pale Granny ikke den store succes, siden de denne gang har valgt at få hjælp af kokken/musikeren/tegneren Mik Schack.
Det er der blevet en rigtigt fin Gran Øl ud af :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar