18 juni 2014

Everards Regimental IPA

Hos COOP kan man købe dåseøl fra det engelske bryggeri Everards til en billig penge. Bryggeriet, som ligger ved Leicester og har tilhørt Everards familien siden 1849, brygger en række klassiske engelske øl samt et par mere specielle, som fx deres Artigianale som er brygget med limeblade. Deres Regimental IPA er en klassisk engelsk IPA, med en fin malt smag og en ret lav bitterhed.

Regimental IPA
Everards Brewery
Det er en koberrød Ale på 5% alk, med et tæt hvidt skum som hurtigt forsvandt. Jeg er ikke den store fan af dåseøl, heller ikke rent æstetisk, og denne kitchede flag-fætter er ingen undtagelse.
Aromaen er ikke noget at råbe hurra for, ja jeg synes faktisk at den er pænt kedelig. Der er duft af malt, kiks, lidt citrus og græs, og en kun meget lidt bitterhed.
I smagen er der en ganske ok bitterhed, men den er langt mindre end jeg forventer i en IPA. Der er smag af malt, en god sødme og så den smag af kiks, som jeg synes at engelske pale ale ofte har. I det hele taget synes jeg at dette mere smager som en normal engelsk Pale Ale end som en IPA. Pga sødmen og malt smagen har den faktisk en udemærket mundfylde, og den har en ganske udemærket halvlang eftersmag, for en Pale Ale.
Hvis man er ude efter en halvsød og ikke for bitter Pale Ale, så synes jeg at Regimental IPA er en ganske udemærket øl, men det er ikke det jeg forstår ved en IPA. Jeg giver den en karakter på 6,5 ud af 10.

Everards laver en utrolig masse forskellige øl, Ratebeer siger hele 71, men der er vist ikke nogen af dem som er noget særligt. Nå skidt, til 10,- for en øl kan man jo ikke forvente det helt vilde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar