17 marts 2014

Nordic Gylden Bryg fra Carlsberg

Carlsberg har sendt 2 nye lav-alkohol øl på gaden, nemlig Nordic Gylden Bryg og Nordic Blonde. Navnet Nordic er sandsynligvis valgt for at slå plat på den nye bevægelse for nyt nordisk øl, og smagen kan vist også bedst beskrives som 'kreativ'.

Nordic Gylden Bryg
Carlsberg
Nordic Gylden Bryg er en klar gylden pilsner på 0,5% alc, med et luftigt hvidt skum som holdt længe. Aromaen er overraskende ok, med lidt sødme, en duft af korn og en let men også ganske udemærket bitterhed. Der er mere fylde i aroma end jeg havde forventet, hvilket nok skyldes de tilsatte 'naturlige aromaer', hvad det så end dækker over. I smagen er det 'naturlige' desværre ret dominerende. Der er ellers en ganske fin humle bitterhed og lidt smag af korn, men det overdøves fuldstændigt af en underlig smag som jeg slet ikke kan beskrive, andet end at der er noget umami, uden sojasmag, over det, hvilket får mig til at tro at den 'naturlige aoma' måske er tang. Det er jo så moderne. Carlsberg beskriver selv smagen som værende 'med mild pikantsmag', men det mener jeg er en underdrivelse af proportioner. 'Meget mærkelig smag' dækker det bedre!
Jeg giver Nordic Gylden Bryg en karakter på 3 ud af 10, for jeg synes simpelthen at den smager fælt.

Bryggeriforeningen, formentligt med Carlsberg i spidsen, arbejder på at få en lovændring så grænseværdien for hvornår man må kalde en øl for alkoholfri ændres fra 0,1% til 0,5%. De har argumenteret for, at man kan få meget mere smag i en øl på 0,5% alc, hvilket vel skal få flere folk til en vælge dem. Hvis denne Carlsberg Nordic skulle vise den bedre smag, så synes jeg at de har fejlet.

1 kommentar:

  1. Ja, jeg er sgu heller ikke imponeret. http://hopswaterandbarley.blogspot.dk/2014/03/nordic-gylden-bryg-carlsberg-munchkin.html?spref=tw

    SvarSlet