05 december 2013

Stone Imperial Russian Stout !!!

Hos Systembolaget har jeg købt en øl fra det amerikanske bryggeri Stone Brewing Co. Det er en tonstung Stout med et kraftigt bid.

Stone ligger nr 9 på Ratebeers liste over de bedste bryggerier i verden og nogen af deres øl er meget eftertragtede. Bryggeriet startede i 1996 i Californien og omsætningen er siden vokset med 46% om året, så de nu er det 10. største bryggeri i USA med en anslået produktion på ca 26 mio liter øl i år. Blandt ølnørder er specielt deres Ruination IPA, Old Guardian og denne Imperial Russian Stout berømte, og har vundet masser af priser ved ølfestivaller rundt omkring i verden.

Det er en kaffesort Stout på 10,6%, med et tæt lysebrunt skum som hurtigt forsvandt. Normalt skelner jeg ikke mellem Portere og Stouts, da de bliver navngivet som vinden blæser (a pro po vejret), men lige i dette tilfælde er der ikke meget Porter over det :)
Aromaen er helt fantastisk god, med en god kraftig duft af brændt malt, lakrids, og lidt røg og kaffe. Selv om det lyder lidt vel kraftigt, er der en bagvedliggen sødme fra alkoholen, balanceret af bitterhed og chokolade, så det samlet giver en rigtig lækker aroma.
Smagen er meget kraftig men balanceres af en rigtig god bitterhed, som gør det til en af de bedste øl jeg overhovedet har smagt. Der er smag af lakrids, bitter chokolade, mørke krydderier fra malten og en rigtig lækker brændt smag, som giver en helt fantastisk mundfylde, og hænger ved i den meget lange eftersmag.
Jeg synes ofte at amerikanske Stouts er for bitre, men i denne er der så meget smag og fylde at det passer utroligt godt til den store bitterhed. Jeg giver den en samlet karakter på 9,5/10.  
Imperial Russian Stout
Stone Brewing Co



Jeg var så heldig, at jeg kunne smage denne Russian Imperial Stout mod Fullers Imperial Stout, og selv om det også er en virkeligt lækker øl, med en dyb sødmefyldt smag, så var Stones Stout altså lige en tand bedre. Det er en halvdyr øl, selv på Systembolaget kostede den 72,- men jeg synes absolut at den er pengene værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar