01 december 2013

1. Advent 2013 - Glædelig juleøl

I dag er det 1. advent og så står den på æbleskiver, risengrød, julekalender og selvfølgeligt nogle gode juleøl. Jeg vil traditionen tro lave nogle små juleøls-anmeldelser på adventsdagene, så her er et første lille udvalg af de juleøl som jeg har fundet rundt omkring i butikkerne.

I Irma har jeg købt en Stjernestund Klosterøl fra NørreBro Bryghus. Det er en flot kastaniebrun lagerøl på 5,7% alc., med en dejlig duft af karamel, nødder og lidt figen. Den er dejligt fyldig af en undergæret øl, med smag af nødder, frugt som figen eller rosiner, og en god bitterhed som balancerer godt med smagen. Jeg tror at det ville være en rigtig god øl til en julefrokost, og gav den en karakter på 8/10.

Blandt udvalget i COOP er en Julebryg fra Række Mølle Bryghus, som er en ravgylden øl på 5,8% alc. Den har en kedelig industriel aroma med lidt duft af karamel og kiks, og lidt lugt af ascorbinsyre. Smagen er ikke meget bedre, den smager bare som en almindelig classic, med lidt karamel og en svag bitterhed. Jeg gav den en karakter på 5,5 ud af 10.


Til sidst en lækker øl fra Herslev Bryghus, nemlig deres Juleøl. Det er en flot kobberrød Ale på 6% alc, med et tæt flødefarvet skum som holdt længe. Aromaen er dejlig, med duft af korn, karamel, en fin bitterhed og lidt krydret duft a la nelliker og appelsin. Smagen er rigtig lækker, med en god balance mellem smag og bitterhed, som jeg synes gør den rigtig lækker som en julefrokostøl. Jeg gav den en karakter på 8,5/10. Denne Juleøl har jeg også fundet i Irma.

Der er stadigt mange dage til jul, der er meget som skal nås og mange øl som skal smages.
Rigtig glædelig første advent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar