15 december 2013

3. advent - En Anderledes Jul

I denne søde juletid oversvømmes vi nærmest af juleøl af alle typer. Jeg er stor af af de stærke mørke Ale's, men variation er jo som bekendt livets salt, så jeg skal da også smage lidt af de andre typer juleøl. Her på 3. advent får I anmeldelser af 3 af de anderledes juleøl.

Hornbeer Jule Mumme er en undergæret øl lavet med forbillede i en middelalderlig øltype fra Tyskland. Carsten Berthelsen har hjulpet med opskriften og det er blevet til en ret speciel, men også rigtigt lækker øl. Det er en utroligt flot, kulsort, øl på 8% alc, med et helt utroligt flot skum, som var så tykt og fedt at jeg lige skulle tjekke om det kunne bære en 2 krone. Det kunne det dog ikke.
Aromaen er helt utrolig god, med masser af sød malt, rugbrød, chokolade, sirup og lidt bitterhed fra krydderier. Smagen er meget krydret og har en meget dyb smag af bla rugbrød, chokolade og brændt malt. Det er en meget tyktflydende øl med en halvlang eftersmag, som har en god bitterhed fra krydderi og kaffe. Jeg synes at det er en rigtigt spændende øl, som en krydret udgave af en schwarzbier, og giver den en karakter på 9/10.  
Jule Mumme
Hornbeer
Yule Smith
Ale Smith
Det amerikanske bryggeri Ale Smith laver en øl de kalder Yule Smith, men som brygges året rundt i 2 forskellige udgaver, en sommer og en vinter version. På Bjergtrolden i Roskilde har jeg smagt vinterudgaven, hvilket er en super humlet Red Ale.
Aromaen er meget bitter, uden rigtig duft af andet end grape fra humlen. Det er alt for meget bitterhed til mig, men i selve smagen redes det af, at der er en rigtig god fylde og lidt smag af malt og karamel. Det er dog bitterheden som dominerer, og som fortsætter i eftersmagen.
Jeg forstår ikke rigtigt konceptet med en vinterøl som er så bitter, men hvis man bor i Californien hvor solen skinner året rundt, ser man nok anderledes på det. Jeg synes dog trods alt at det er en rigtig god øl, og giver den en karakter på 8,5. 
Jeg har hørt en historie om, at Christian Skovdal Andersen ville udsende en juleøl, men den eneste øl han havde klar var en IPA, så han fandt på bare at kalde det en jule-IPA. Sådan blev BeerHeres Jule-IPA født, og nu er der mange bryggerier som laver en Jule IPA.
Aromaen er dejligt humlet, med duft af korn, citrus, melon og en antydning af grape. Det er en lækker IPA duft og smagen er også lige i skabet. Der er ret bitter humle smag af grape, citrus og melon, og lidt malt i baggrunden til at give fylde.
Jeg synes at det er en rigtigt dejlig IPA, selvom det absolut ikke har noget at gøre med jul, og giver den en karakter på 7,5 ud af 10.
Jule IPA
BeerHere

Jeg elsker juleøl, også når de som disse er usædvanligt bitre eller krydrede. Der er stadigt 9 dage til juleaften, så mon ikke jeg, og I, kan nå at smage lidt flere sjove øl inden da.
Glædelig 3. advent, og Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar