30 november 2012

Idun fra Den Gale Brygger

I september smagte jeg Idun fra Den Gale Brygger, men fik aldrig skrevet en anmeldelse af den. For et par dage siden kom Peter og Jacob fra videobloggen TMOH med deres anmeldelse af Idun, og da jeg ikke er helt enig med dem, må jeg jo straks gribe pennen.

Den Gale Brygger startede som håndbrygger, som så mange andre, og har over de sidste 5 år brygget 3 spontantgærede øl som Den Gale Brygger. Idun er en spontantgæret øl lavet på paradisæbler, hvor der ikke er brugt normal gær, men hvor mosten fra æblerne i stedet har startet en spontan fermentering. Øllen er håndbrygget hos Per Kølster, mens hans boede på Fuglebjergård, med hans økologiske malt, og er lavet med strandmalurt i stedet for humle.


Idun fra Den Gale Brygger
Idun
Den Gale Brygger
 Idun er en flot ravgylden øl på 8,1% alc. Den kommer i en champagne flaske, af samme type som Per Kølster bruger tror jeg, med en simpel men fint informativ etikette.
Jeg kan godt lide syrlige øl, så jeg syntes at aromaen var rigtig god. I duften er en syrlighed som ikke er skarp, som den i en lambic øl, men mere afrundet og blød, som de syrlige æbler øllen er lavet af. Syrligheden balanceres af lidt duft af malt sødme, og er derfor frisk men samtidigt fyldig.
I smagen har syrligheden en mere fremtrædende rolle, men er balanceret af en fin sødme. Det smager lidt som en af de belgiske lambics som er tilsat sukker, og derfor er meget sødlige, men her er der meget mere dybde og smag, og det spiller rigtigt godt sammen med den underliggende æblesmag. Selv om det er en øl lavet med æblesaft, smager det på ingen måde af æblemost, men mere som en sødlig champagne med æblesmag. Smagsindtrykkene giver en rigtig lang, og helt utrolig god eftersmag. Det er slet ikke en eftersmag man normalt forbinder med øl, for der er jo hverken er humle eller noget rigtig bitterhed, men jeg synes at det smager fantastisk.
Jeg gav Idun en samlet karakter på 9/10.

Jeg synes at Den Gale Brygger laver nogle utroligt spændende øl, og det er jeg ikke ene om. Idun fås i mange specieløls butikker, og på verdens bedste restaurant, Noma. Jeg læser at der i juli blev brygget en ny øl, denne gang på blomster, så det bliver spændende at smage den, når den er færdig om et par år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar