03 juni 2012

Low Frequency Liquorice Stout

Fra Broderlandet har jeg fået en Liquorice Stout brygget af Sigtuna Brygghus. Den er brygget med det samme lakrids som er i Svaneke Bryghus gode øl af samme navn, nemlig fra det Bornholmske firma 'Lakrids'. Jeg anmeldte Svanekes Liquorice Stout i februar, og syntes at det kunne være sjovt at se om man kan smage at det er den samme lakrids der er brugt. Det er jo i alle tilfælde en god undskyldning, for at drikke 2 gode øl på en gang :)

Low Frequency Liquorice Stout
Sigtuna Brygghus
Det er en flot kaffesort øl på 5% alc., med et luftigt nøddebrunt skum, som holdt meget længe. Aromaen syntes jeg var udmærket, med en duft af humle, brændt malt, soya, og en ikke så kraftig lakrids duft. Der var lidt mere lakridsduft i øllen fra Svaneke, men ikke meget.
Smagen af Sigtunes Liquorice Stout syntes jeg derimod var rigtig god. Jeg syntes at det var en god tyk smag med en god lakridssmag. Det var også en forholdsvis bitter Stout, så lakridssmagen var ikke så dominerende som I Svanekes udgave, men kom først rigtig frem i eftersmagen. Her kunne man til gengæld godt smage, at det var den samme fine smag af lakridsrod, fra det gode Lakrids.Selv om det ikke var samme type Stout, var lakridssmagen altså tydeligt den samme i de 2 øl. Low Frequencys eftersmag var også bitter, krydret og sød, og var rimeligt lang.
Jeg syntes at Low Frequency Liquorice Stout var en rigtig god øl, selv om man, som med øllen fra Svaneke, nok skal være glad for lakrids for rigtigt at elske den, og jeg gav den en karakter på 8 ud af 10.

Frequency mærket er et ølkoncept skabt af svenskerne Anders Fridén og David Mortimer-Hawkins, og går ud på, at de mener at øl, ligesom musik, kan beskrives som en tone. Tja, hvorfor ikke... bare der kommer nogle gode øl ud af, så er det ok med mig. De får brygget øl på forskellige svenske bryggerier, hvor denne Liquorice Stout altså er brygget af Sigtuna, som efter min mening et af de bedste.
Mange tak til Magnus, for den gode svenske lakridsøl :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar