18 juni 2012

Primus - Belgisk discount pilsner

Her er et godt bevis på, at ikke alle belgiske øl er gode. Det er en Primus pilsner som COOP sælger på dåse, til den nette sum af kr 9,95. Det synes jeg ikke den er værd.

Primus
Br. Haacht

Primus er en strågul Pilsner på 5% alc., som brygges af Br. Haacht, der er det 3. største bryggeri i Belgien. Selve dåsen er sådan set meget pæn, af en dåseøl, og det hvide tætte skum, som holdt længe, gør det samlede udseende ganske ok. Aromaen var også ok, med en sødlig duft af korn, lidt humle og lidt syrlighed.
Smagen var også ok, jeg gav den en karakter på 5 ud af 10, med smag af korn og af ascorbinsyre, som det hører sig i industripilsnere. Det var en forholdsvis tynd smag uden stor mundfornemmelse, og med en forholsvis kort, bitter, eftersmag.
Primus er ikke en decideret dårlig pilsner, jeg har smagt værre, men jeg havde klart forventet mere, og gav den derfor en karakter på 4,5 ud af 10.
Hvis man godt kan lide denne type tynde, syrlige pilsnere, uden for stor bitterhed, så synes jeg altså hellere at man bare skulle købe en almindelig Carlsberg. Der er ingen grund til at betale 10 kr for en øl bare fordi den er brygget i Belgien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar