24 september 2011

Zwergla fra bryggeriet Fässla

En af de gode øl jeg havde med hjem fra Tyskland var en Zwergla fra Brauerei Fässla.
Bräuerei Fässla
Bryggeriet er fra 1649, og ligger i en flot gammel bygning, som ligger uden for Altstadt. Fässla har værelser til leje, så hvis man bestiller i god nok tid, kan man altså komme til at bo inde i et hyggeligt gammelt bryggeriværtshus.
De øl fra Fässla som vi smagte i Bamberg var småkedelige, men denne Zwergla, som jeg altså kun har smagt på flaske herhjemme, var rigtigt god. Det er en Dunkelbier, altså en mørk, maltet, undergæret øl.

Zwergla er en flot nøddebrun øl på 6% alc. Den var lidt uklar, og havde et tæt lysebrunt skum, som holdt længe.
Zwergla
Bräuerei Fässla
Jeg synes at den havde en god aroma, med en god duft af karamel, nødder, lidt blomster humle men domineret af en god sød maltduft. Jeg kunne rigtigt gode lide smagen, hvor malten også dominerer, men er godt balanceret af humlen, og en smule syrlighed. Eftersmagen var halvlang, sød og lidt krydret.
Jeg syntes at det var en rigtig god Dunkelbier, og da den endda var bedre end jeg havde forventet, endte den på en karakter på 7,5 ud af 10.

Dunkelbier er vel nok min favorit type af undergærede øl. Når de som denne har en fyldig maltet smag, og god balanceret sødme, ja så synes jeg ikke at det bliver bedre.
Prost!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar