06 september 2011

Økologisk Juleøl fra Herslev

I mine gemmer fandt jeg en juleøl fra Herslev Bryghus. De laver mange gode øl, så jeg glædede mig meget til at smage denne Økologiske Juleøl. Den var faktisk bedre end jeg havde regnet med :)

Herslev må med 6 ansatte være et af de største danske mikrobryggerier. De brygger med korn de selv har dyrket, så man må jo sige at de har den Terroir som fx Per Kølster er så vild med. Det er jeg sådan set også, for jeg synes at det gør øllet helt speciel, at man sådan kan smage hvor den kommer fra, i stedet for bare at være brygget med det samme fabriksmalt som alle andre øl. Jeg tror bestemt også at det bidrager til Herslevs success... det og så at deres øl smager godt altså... :)

Økologisk Juleøl
Herslev Bryghys
Denne Økologisk Juleøl er en kastaniebrun Ale på 6% alc., hvilket jo ikke er så meget af en juleøl. Det er en nydelig uklar øl, uden nogen videre karbonering. Skummet var tæt og flødefarvet, og forsvandt hurtigt.
Aromaen var ok, med duft af malt og af appelsin, hvilket øllen er tilsat. Smagen var rigtig god, for her var appelsin smagen fint balanceret med en god sødme og lidt bitterhed, så selv om der var en tydelig syrlighed fra appelsinen, spillede det hele fint sammen. Jeg synes tit at øl tilsat appelsin får en parfumeret syrlighed, men her virkede det fint. Der var en god halvlang eftersmag, som både var bitter, syrlig, sød og tilpas jule krydret.
Jeg syntes faktisk at Økologisk Juleøl smagte meget bedre end jeg havde regnet med, i betragtning af appelsin tilskuddet og de kun 6% alc, og jeg gav den en samlet karakter på 8.

Herslev Bryghus ligger tæt på hvor jeg bor, så selvom de sælger øl i hele landet, kan jeg vel godt kalde det for et lokalt bryggeri. Jeg glæder mig til at smage årets udgave af deres juleøl Stjernebryg, da den plejer at være helt fantastisk :)

1 kommentar:

  1. Jeg har lige hørt fra Herslev, at de brygger den nye Økologisk Juleøl i dag.
    Man kommer jo helt i julestemning :)

    SvarSlet