22 august 2011

Drikkeriget Casa fra Mikkeller

Drikkeriget er et ølimport firma, ejet af Jeppe Jarnit Bjergsø, den onde tvilling, samt Henrik Boes Brølling. De distribuerer øl fra en række amerikanske og europæiske stjernebryggerier, og får selv brygget nogle enkelte øl, bla denne Casa lavet af Mikkeller.


Drikkeriget CASA
Mikkeller
CASA er en amerikansk strong ale med tranebær, og skal forestille en utraditionel juleøl. Det er en flot uklar rødbrun Ale, på 9,3%. Skummet var cremet og cafe au lait farvet, og efterlod lidt blonder på glasset.
Jeg kunne godt lide aromaen, som var lidt humle bitter, og med en klar lugt af frugt. Dog ikke det syrlige frugt duft som jeg havde forventet fra tranebær, men mere en sødlig lugt a la hindbær.
Der var en rigtigt god mundfornemmelse, og at smagen var ok, 6 ud af 10. Jeg syntes kun at der var lidt sødme i  smagen, fordi den blev overdøvet af en ret stor tranebær bitterhed og en mellem syrlighed. Jeg må i al retfærdighed sige, at jeg ikke nåede at smage mere end et par mundfylde af øllen, et lille børnefamilie uheld, så det er muligt at jeg ville have syntes bedre om den ved nærmere bekendtskab.
Eftersmagen var halvlang og bitter.
Samlet gav jeg CASA en karakter på 7 ud af 10. Nu kalder de jo selv øllen for en juleøl, der er endda en nissehue på, og normalt ville jeg derfor i karakteren have trukket ned for at den slet ikke smager som jeg forventer at en juleøl skal. Men... det er jo heller ikke meningen med øllen, så det ville jo ikke være helt fair.

Jeg har gået og tænkt lidt på, at jeg vil begynde at skrive anmeldelser af lidt mere 'lokale' øl, altså fra bryggerier fra mit relative nær område. Det skyldes, at af de 4 andre danske ølblogs jeg kender, er de 3 fra Midt/Nordjylland, og kun 1 anden fra Københavns området. Der findes jo faktisk en del danske mikrobryggerier, hvis øl man kun kan købe helt lokalt, så jeg synes at det kunne være sjovt hvis jeg koncentrerede mig mere om lokale sjællandske bryggerier...
Lyder det som en god idé, eller er I, læserne, noget tvivlsomme ???
(Det kan også være at jeg ikke kan finde nogen særligt lokale øl... men jeg kan da gøre et forsøg)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar