04 august 2011

Et Hopfix til #IPADay

I dag er det IPA dag, #IPADay, og I får derfor her en anmeldelse af IPA monsteret HopFix fra BeerHere.
Normalt kaster jeg mig ikke ud i denne type hardcore IPA'er, da jeg ikke bryder mig om for høj bitterhed, men jeg er glad for at jeg prøvede HopFix, for den var rigtigt god :)
I dagens anledning vil jeg lave anmeldelsen lidt mere detaljeret end den plejer at være.

BeerHere styres af den allestedsnærværende Christian Skovdal Andersen, som jo stod bag Ølfabrikken, og nu også BierWerk. Christian virker her som såkaldt nomade brygger, og får altså øllene brygget på andre bryggerier. Hopfix er fx brygget hos Brewdog. Alle deres øl er eksperimenterende, både i valget af ingredienser, navne og ikke mindst etiketter. Fx vil de fleste nok mene at etiketten på Quadruplen Malus Pater er ret grænseoverskridende.


Hopfix
Beer Here
Hopfix er brygget med rug, og har derfor mere farve og sødme end IPA'er normalt har. Det er en flot uklar ravgylden/orange øl, på 6,5% alc. Der var god karbonation i den, og skummet var flødefarvet og tæt, og holdt ret længe.
Jeg kunne godt lide aromaen, 7 ud af 10, med duft af humle, humle og humle... og lidt sødme som må stamme fra rugen. Aromaen var ikke specielt bitter, havde ikke særlig meget citrus duft, men havde masser af tør blomster duft.
Mundfylden var god, 7 ud af 10, og helt som ventet var smagen fuldstændigt domineret af humlen. Da jeg lige havde vænnet mig lidt til den, kunne jeg faktsik rigtigt godt lide smagen, og gav den 8 ud af 10 i smag. Der var lidt sødme, øllen var ikke så tør som IPA'er ofte er, og der var lidt citrus over smagen. Eftersmagen var halvlang, 4 af 5, og var både bitter, sød og lidt krydret. Jeg syntes at der var noget citrus og abrikos i eftersmagen.
Jeg syntes at Hopfix var en rigtig god øl. Jeg gav den en overordnet karakter på 8, samt karakteren 9 i forhold til min forventning, til en samlet karakter på 8,5 ud af 10.
Jeg havde helt ærligt regnet med, at jeg ikke ville kunne lide Hopfix, men tog jeg altså heldigvis fejl.

For nu at få det med bitterhed og humle på det rene, skrev jeg og spurgte BeerHere selv, og Christan var så venlig at svare mig, at Hopfix har en IBU på ca 70, og at der er brugt Hallertau Hersbrucker, Columbus og Nelson Sauvin humle. Nelson Sauvin humlen er for tiden meget populær blandt bryggere, men jeg har desværre ikke, så vidt jeg ved, smagt andre øl med den.

Nu da det er IPA dag, vil jeg også lige nævne at jeg sidste weekend, sammen med et par venner, fik smagt på Mikkellers Single Hop 2011 serie. Der var IPA for alle pengene, og det var en rigtig sjov oplevelse. Mere om det ved en senere lejlighed :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar