30 marts 2011

Landskamp Danmark VS Norge

Jeg var i sidste uge til øl landskamp mellem Danmark og Norge, og det gik ikke stille af sig.
Vi har jo i Danmark et væld af mikrobryggerier, vist stadigt omkring 130, mens man i Norge kun har ganske få. Det er jo lidt feje hold, men heldigvis for Norge har de bryggeriet Nøgne Ø, som laver nogle aldeles glimrende øl.

Her listen over de øl som stillede op, samt min vurdering af dem. Som det ses, er øllene opdelt i 5 kategorier, hvor spillerne i hver var udvalgte af nogle garvede ølentusiaster. Af logistiske grunde, stillede Norge desværre kun op med øl fra Nøgne Ø.


DanmarkVurderingNorge (Nøgne Ø)Vurdering
PorterLimfjordsporter
9,5
Porter
8
IPAIPA, Søgaards Bryghus
7
Indian Pale Ale
7,5
Barley WineMjølner 2006, Herslev Bryghus
9
Sunturnbrew
8
Brown AleBrown Ale, Thisted
7
Imperial Brown Ale
7,5
LiberoHvid Bock, Fuglsang
7
Dark Horizon 
8


Hvis udfaldet af kampen havde været op til mig, ville Norge altså have vundet på point. Det var det dog ikke, og Danmark, som jo unægteligt havde hjemmebane fordelen, vandt knebent 3-2.

Dark Horizon
Nøgne Ø
På Nøgnes Ø's vilde øl Dark Horizon opdagede vi noget sjovt, nemlig at den var påført 2 etiketter. Øllen er på 16% alc, men på en inderetikette, var den opført til 17,5%.

Dark Horizon
Etikette med 17,5% alc.
Jeg mailede derfor til Nøgne Ø, og bad om en forklaring på de 2 etiketter. Deres export chef Scott Larrick svarede, at øllen først blev testet på bryggeriets eget udstyr, som viste en alc % på 17,5. Man testede senere øllen på et laboratorie på et større lokalt bryggeri, og målte her 16% alc. Da alc. % jo har betydning for beskatning af øllen, valgte man derfor at sætte nye labels på dem.
Så ved vi det :)

Scott skrev også, at Nøgne Ø vil være tilstede på Ølentusiasternes Ølfestival København, som løber af staben fra d.  26 - 28 maj.
Den glæder jeg mig til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar