23 januar 2017

Hallo Ich bin Berliner Weisse - Hindbær øl fra Mikkeller

Mikkeller får brygget det meste af sit øl på bryggeriet De Proef i Belgien. Der kan de nu tappe øl på dåse, hvilket Mikkeller har benyttet til bl.a. at udsende hans ølserie 'Hallo Ich Bin' på dåse. Det er Berliner Weisse øl i forskellige udgaver, hvoraf jeg har i dag fået fingre i hindbær versionen.

Hallo Ich Bin Berliner Weisse Rasperry
Mikkeller
Hallo Ich Bin - Rasperry er en vældig flot rød øl på 3,7% alk, med et flot lyserødt skum. På dåsen er der en masse billeder af hindbær. Det er sikkert vældigt fin set med en grafiker øjne, men jeg synes desværre at det er lidt barnligt. Og så er folien tilsyneladende sat skævt på, for billederne er skæve. Ja ok, det er jo ikke verdens undergang, jeg undrer mig bare lidt over hvordan det kan lade sig gøre.
Aromaen har en sødlig duft af hindbær, og en antydning af syrlighed. Jeg kan ikke rigtig dufte nogen mælkesyreduft af lactobacillus, hvilket jo ellers kendetegner øltypen Berliner Weisse, men måske bliver det bare overdøvet af sødmen fra hindbærene. I smagen er lacto'en også stort set fraværende, men der er dog en svag syrlighed, som mest mærkes i eftersmagen og på tænderne :) Jeg har læst mig til, at udgaven uden hindbær har en rigtig god syrlig smag, men i denne dåse udgave er dette dog langt i baggrunden bag frugten.
Jeg synes at denne Berliner Weisse fra Mikkeller er en dejligt frisk øl, med en fin hindbærsmag, så jeg giver den en karakter på 7 ud af 10.

Jeg vil kalde Hallo osv. - Rasperry, for en begynder udgave af den meget populære øltype Berliner Weisse. Det svarer lidt til de sødlige frugt udgaver af geuze som fx Lindeman brygger. Det er også fine øl, med en fin sødlig smag, men det har ikke så meget at gøre med en traditionel geuze. Jeg synes desværre heller ikke at der er meget Berliner Weisse over denne, ellers friske og letdrikkelige, hindbær sag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar