07 august 2016

Beer Geek Limfjordsporter - Fusionsøl fra Mikkeller og Thisted

Mange garvede ølentusiaster anser Limfjordsporteren for at være danmarks bedste øl. Thisted Bryghus eksperimenterer for tiden med at lave nye varianter af denne klassiker, og har sammen med Mikkeller lavet en fusion mellem Limfjordsporteren og Beer Geek Breakfast, Mikkellers verdensberømte kaffe Stout. Den resulterende fusionsøl 'Beer Geek Limfjordsporter' blev lanceret til årets udgave af Ølfestivallen, hvor den fik stor omtale. Jeg har smagt den et par gange, så her får I min mening om dyret.

Beer Geek Limfjordsporter fra Mikkeller & Thisted Bryghus
Beer Geek Limfjordsporter
Mikkeller & Thisted Bryghus
Beer Geek Limfjordsporter er en flot kaffesort øl på 7,7% alk. Etiketten er, ligesom øllen, en blanding mellem de to øl, med design elementer fra begge. Det synes jeg er ret fint lavet.
Aromaen synes jeg er virkeligt lækker. Der er duft af chokolade, røg, lakrids, lidt sødme og en fin bitterhed. Den originale Limfjordsporter har en virkeligt lækker kraftig aroma, som her er gjort lidt rundere, af at lakrids og røg er mindre dominerende.
Smagen i fusionsøllen er simpelthen helt vidunderlig. Der er smag af mørk malt, godt med røg, lakrids, chokolade, kaffe og en rigtig god bitterhed. Det er som om kaffen og sødmen fra Beer Geek Breakfast har givet en afrunding og blødhed som Limfjordsporteren manglede, så røgen og lakrids smagen er blevet minde dominerende, og i stedet er med til at give tyngde og dybde. Den lange lækre eftersmag har både røgsmag, chokolade og en rigtig god kaffe bitterhed.
Jeg giver Beer Geek Limfjodsporter en samlet karakter på 9 ud af 10.

Mange ølentusiaster så meget frem til at Beer Geek Limfjordspoter skulle komme i butikkerne, men jeg har hørt fra flere, at de foretrækker øllene hver for sig. At Beer Geek Limfjordsporter ikke bringer det bedste fra begge øl.
Men hvorfor skulle den også det? Hvis man prøver at kombinere 2 madretter, forventer man vel ikke at den færdige ret smager som begge dele? Det skulle gerne smage af noget nyt! Og om det så er bedre end originalerne eller ej, må afhænge af ens egne smagsløg.
Selv synes jeg at Beer Geek Limfjordsporter er en vidunderlig øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar