24 januar 2016

Fimbul - Vinteren der forsvandt!

I vinterens kulde, synes jeg at det er passende at forsøge sig med en Fimbul øl. Fimbulvinteren er jo den ultimative vinter, som skal lægge alt øde, før verden kan genopstå efter Ragnarok. Så kan man jo godt trænge til en god øl.

Bryggeriet Frejdahl har lavet den undergærede vinterøl Fimbul. Den er brygget med lidt hvede for fylden, og appelsinskald for at give varmen. Ingen af delene synes jeg lykkes ret godt.
Det er nu ellers en flot kobberrød øl, på 5,7% alk, med et tæt hvidt skum som hurtigt forsvandt. Aromaen er mild bitter, med duft af karamel, appelsin og lidt nødder. I smagen er der en ganske fin bitterhed, af en undergæret øl, samt smag af karamel, brød, citrus og appelsinskal. Det er en forholdsvis sød øl, hvilket forstærkes af appelsin-smagen. Sødmen fortsætter i eftersmagen, hvor bitterheden næsten overdøves af karamel og appelsinsødme. Jeg forstår ikke helt hvad denne øl vil? Det er sådan en lidt sær blandingsøl, så jeg ved ikke om det er med vilje at den smager som den gør, eller om den er skabt sådan lidt ved et tilfælde, ved at blande ting som ikke helt passer sammen.
Uanset formålet, er Fimbul er dog en ganske fin, undergæret øl, som sikkert ville passe godt til en frokost. Jeg giver den derfor en karakter på 7 ud af 10.

Tja, øllen er fin nok, selvom den er lidt mystisk, men jeg synes nu ikke at der er meget Fimbulvinter over den. Nok nærmere tøvejr og frokost-stemning. Og det er måske heller ikke så ringe...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar