29 januar 2016

Fanø Vestkyst IPA

Da jeg for et par uger siden havde fødselsdag, fik jeg en Vestkyst IPA i gave af mine sønner. Man kunne jo let tro at denne fine IPA fra Fanø Bryghus, er opkaldt efter den danske Vestkyst, hvor Fanø jo må siges at ligge, men det er faktisk den amerikanske vestkyst der er tale om. En amerikansk vestkyst IPA er brygget med aromatisk amerikansk humle, og har kun lidt eller ingen maltsmag.
I den danske stilartsdefinition, lavet af Danske Øldommere, operere man med en Amerikansk IPA, men skelner ikke yderligere. Men det er sådan set kun interessant hvis man er hjemmebrygger, og gerne vil have bedømt øl fx til Danmarksmesterskaberne i Håndbryg. Fanø Vestkyst er under alle omstændigheder en amerikansk IPA :)

Fanø Vestkyst er en IPA på 5,4% alk, med et luftigt flødefarvet skum som holder længe. Aromaen har en god bitterhed, med humleduft af citrus og grape. Der er en anelse duft af malt/brød i baggrunden, men det er humlen som er i forsædet.
I smagen er der en rigtig god bittehed, med masser af humlesmag af citrus og grape. Der er også en fin smag af lys malt, som sammen med humlen giver en rigtig god mundfylde, og en fin lang eftersmag, som er dejligt bitter.
Jeg synes at Fanø Vestkyst e en rigtigt lækker IPA, som trods sine kun 5,4% alk har en rigtigt lækker bitter smag. Jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.

Jeg elsker friske IPA'er, hvor bitterhed og smag går op i en højere enhed. I denne lækre fødselsdagsgave, lykkedes denne mission perfekt.
Skønt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar