31 januar 2016

The Red Cow fra Hornbeer

Hornbeer har vundet Danske Ølentusiasters præmie som Årets Bryggeri intet mindre end 4 gange, og er også en af de danske bryggerier som jeg har smagt flest øl fra, og skrevet mest om. Jeg synes at Jørgen Fogh Rasmussen på Hornbeer laver nogle aldeles glimrende øl, og gør mit bedste for at komme til at smage alt hvad der kommer fra bryggeriet. The Red Cow er en af de ca. 25 nye øl som Hornbeer bryggede i 2014, og er en økologisk Brown Ale

The Red Cow fra Hornbeer
The Red Cow
Hornbeer
The Red Cow er en uklar nøddebrun Ale på 5,8% alk, med et luftigt lysebrunt skum som holder længe. Selvom etiketten er lige lovlig lyserød til min smag, synes jeg at den er sjov, hvilket er med til at gøre det til en flot øl.
I aromaen er en dejligt duft af malt og en fin lav bitterhed. Der er tilpas duft af krydret malt, til at give lidt karakter, samt en frugtig duft i baggrunden, som fra røde bær.
I smagen er der også masser af malt, samt en rigtig fin bitterhed. Der er smag af græs, gran, røde bær og en ret fin maltsødme. Det her er en rigtigt madøl, med masser af smag, som kan give baggrund til fx retter med svinekød.
Jeg synes at The Red Cow er en ganske lækker Brown Ale, og giver den en samlet karakter på 7,5 ud af 10.

Brown Ale er sådan en lidt underlig øltype, som kan være næsten hvad som helst, så man kan aldrig vide hvad man får. Her synes jeg at det havner ganske heldigt, med både masser af smag og en ganske udemærket bitterhed som baggrund. At øllen er opkaldt efter nogle røde køer som kan ses fra bryggeriet, tja, det er vist mest relevant hvis man selv er nabo til bryggeriet. Eller er meget glad for Hornbeers ølglas :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar