29 oktober 2015

Arrowhead IPA fra Bøgeskov Bryg

Nye danske bryggerier skyder stadigt op overalt, og i en sådan fart, at det er umuligt at nå at smage øl fra dem alle. Når jeg skal smage øl fra et nyt bryggeri, går jeg derfor efter at smage noget simpelt, helst en Pale Ale eller en IPA, som er let at brygge men svært at mestre. På den måde får jeg et første indtryk af hvad bryggeriet kan.
Hos Toft Øl fandt jeg for nyligt nogle øl fra det forholdsvis nye danske bryggeri Bøgeskov Bryg, og købte mig en IPA, for at se dem lidt an.
Den kostede 48,- for 50cl, hvilket jeg synes er en vanvittig pris for en simpel øl, så forventningerne var tårnhøje.
Arrowhead IPA fra Bøgeskov Bryg
Arrowhead IPA
Bøgeskov Bryg

Arrowhead IPA er en kobberrød øl på 5,2% alk, med et flot flødefarvet skum. Bryggeriets logo er et stort træ, som pryder alle deres øl, inklusiv denne IPA. Jeg kunne godt have brugt lidt mere info om øllen, og lidt mindre logo, men det er nok bare mig.
Aromaen er udemærket. Der er lidt humleduft af melon, grape og lidt lys malt. Bitterheden er forholdvis lav i aromaen, men kommer godt efter det i smagen, specielt i eftersmagen. Der er masser af smag af humle, men ikke så meget andet. Humle-elskere vil sikkert synes at det er helt glimrende, men jeg synes altså at øllen blive meget endimensionel. En IPA er simpelthen noget af det letteste at brygge, det er ikke så svært at hælde lidt lys malt og en masse humle i en gryde, så før jeg gider at give en masse penge for en IPA skal der altså et eller andet særligt til. En rigtig lækker humlesmag eller en god balance med malt-smagen. Det savner jeg helt her.
Jeg synes at Arrowhead IPA er en udemærket øl, den er bare temmeligt kedelig, så jeg giver den en karakter på 7 ud af 10.

Jeg synes stort set, at Arrowhead IPA smager som en helt almindelig hjemmebrygget øl, som man selv kunne lave til 10,- literen (alt efter hvilke humler man bruger). Så til 48,- synes jeg at den er en slem skuffelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar