04 november 2015

Black Beast - Kulsort Fadlagring

Fantombryggeriet Ghost Brewing er blevet en ny favorit blandt fan af sorte øl, som lovpriser de kulsorte Stout fra bryggeriet. Deres monster øl Black Beast fås i en række fadlagrede udgaver, lagret på whiskey og rom fade, og da jeg synes at smagen af rom passer rigtigt godt til mørke øl, har jeg erhvervet mig en flaske af denne. I får her en anmeldelse af Black Beast, både i den 'almindelige' udgave, samt i den rom-lagrede udgave.

Black Beast er en kulsort Imperial Stout på 11% alk, med et tæt nøddebrunt skum som hurtigt
Black Beast fra Ghost Brewing
Black Beast
Ghost Brewing
forsvinder. Aromaen er overraskende mild, med lidt duft af brændt malt og en mild bitterhed gemt bag den mørke duft. I smagen er bitterheden dog noget mere dominerende, så meget, at jeg vil beskrive øllen som en amerikansk Imperial Stout. Der er smag af lakrids og en mørk sort smag som af soja. Mundfornemmelsen er rigtigt god, og i den halvlange eftersmag er der smag af grape.
Jeg synes at Black Beast er en rigtig fin Imperial Stout, den er bare lidt for humlebitter til min smag, så jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.
I den Rom Fadlagrede udgave, er der, efter min mening, en noget bedre balanceret smag og aroma. Rommen gør aromaen er lidt mere sødlig, og giver plads til en duft af træ, malt, rosin og tørret frugt. Der er stadigt en god bitterhed, men den ligger som en medspiller til de andre aromaer. Der er ret tydelig rom i smagen, hvilket er med til at give lidt smag af alkohol. Sammen med en fin smag af træ, og brændt malt, giver det en lækker dyb smag, og en mere behagelig eftersmag, hvor grape bitterheden balanceret af lidt sødme.
Jeg synes at den rom lagrede udgave er klart bedre end den almindelige, og giver denne udgave en karakter på 9 ud af 10.

Ghost Brewing havde tidligere en gæringstank hos Ølkollektivet, hvor de bryggede deres øl. Tanken er dog blevet solgt igen, og da der er problemer med at finde et nyt kontraktbryggeri, bliver der for øjeblikket ikke brygget nogen øl. Lad os håbe at de snart får gang i kedlerne igen, et eller andet sted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar