23 april 2015

Honning & Lavendel Pilsner fra Beer Here

En af idéerne bag det nye Beer Here / Penyllan bryggeri på Bornholm, er at bruge smags-givere som urter mv, skaffet lokalt, i deres brygning. Dette koncept har Christian Skovdal Andersen taget forskud på med denne øl, en pilsner brygget med honning og et skvæt lavendel. Den er dog ikke brygget på Bornholm, men på Søgaards Bryghus og der er brugt honning fra Nordjylland. Jeg smagte den på fad for et par uger siden, og jeg synes slet ikke at den var så ringe.

Honning & Lavendel Pilsner fra Beer Here
Honning & Lavendel Pilsner er en uklar gylden pilsner på 4,7% alk, med et tæt hvidt skum som
hurtigt forsvandt. Aromaen er ganske fin, og har heldigvis kun ganske lidt blomster duft fra den tilsatte lavendel. Der er en svagt bitter duft af korn og der anes en smule honning, men ikke så meget at det er forstyrrende for den friske aroma.
Smagen er også fin og frisk. Øllen har en IBU på 30, hvilket er ganske fint for en pilsner, og blomster og honning smagen ligger kun svagt i baggrunden af bitterheden.
Jeg synes at Honning & Lavendel Pilsner er en rigtigt fin øl, hvor pilsnerens friskhed tilføjes lidt dybde. Den vil nok ikke være noget for humle-hoveder som synes at al øl skal smage af grapefrugt, men dem tilhører jeg heldigvis ikke.
Jeg giver Honning & Lavandel Pilsneren en karakter på 7,5 ud af 10.

Jeg kan godt lide honning øl, også når der, som her, ikke er en egentlig honning smag. Honning har den egenskab, ligesom tilsat sukker, at det gæres helt ned, så man faktisk kan ende med en ret tør øl. Hvis man kan finde en balance, så ens øl ikke kommer til at smage for meget af honning, kan det derfor ende med en rigtigt spændende øl, med en god bitterhed.
Keep up the good work :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar