16 marts 2015

Hvid og Sort Vinter fra Det Lille Bryggeri

Jeg har smagt 2 spændende vinterøl fra et af mine yndlingsbryggerier, nemlig Det Lille Bryggeri. Sort og Hvid Vinter er henholdsvis en Porter og en Hvedeøl, men er begge brygget med et lille twist.

Hvid Vinter
Det Lille Bryggeri
Hvid Vinter er en frisk gylden Ale på 7,9% alk, med et tæt hvidt skum som holdt længe. Den er brygget med 40% hvede, men er ikke en traditionel hvedeøl, da der er brugt humlerne Columbus og Sorachi Ace. Det giver en lækker frisk aroma, med duft af citrus, melon, korn, lidt hvede og lidt duft af den tilsatte koriander. Det tilsammen giver en lækker frugtig aroma. Hvad? Frugtig er da et rigtigt ord...
Der masser af humlesmag af citrus, melon og en en lille smule grape. Jeg kan godt smage hvedemalten, men den ligger nærmest bare i baggrunden og giver fylde, for det er humlebitterheden som er i forgrunden. Jeg synes faktisk først at det er i eftersmagen at jeg kan smage appelsin og koriander, men he er der også en god citris bitterhed.
Jeg synes at Hvid Vinter er en dejligt frisk øl, men jeg synes faktisk at den er lige på grænsen til at blive for bitter. Men det er nok bare mig. Jeg giver den en karakter på 7,5 uf af 10.

Sort Vinter
Det Lille Bryggeri
Sort Vinter er en kulsort Stout på 6,6% alk, med et luftigt nøddebrunt skum som hurtigt forsvandt. Etiketterne på både Hvid og Sort Vinter er 'standard-etiketten' fra Det Lille Bryggeri, uden de store dikkedarer, men selve øllene er flotte.
Aromaen er mildt bitter, med duft af lakrids, karamel malt og lidt chokolade. Øllen er tilsat chili, men det synes jeg ikke at jeg kan mærke i aromaen. I smagen er chili'en derimod ret dominerende, specielt i den lange eftersmag. Der er også en god smag af lakrids og lidt chokolade, og det understøttes af en god bitterhed. Chili smagen danner en god baggrund for de andre smage, så det bliver til en god combo, men for at være helt vild med øllen skal man vist være stor fan af chili, for chili smagen bliver hængende i ret lang tid.
Jeg synes at Sort Vinter er en dejlig øl, jeg kan rigtigt godt lide chili, så jeg giver den en karakter på 8.

Jeg er stor fan af Det Lille Bryggeri og glæder mig altid til at smage hvad de finder på. Det er utroligt at der kan komme så meget godt øl ud af så lille et bryganlæg.
Højt Skum !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar