18 november 2014

Lil' B fra Evil Twin

Siden den onde tvilling emigrerede til USA, er der blevet lidt længere imellem at jeg finder nye øl fra hans bryggeri Evil Twin. I USA går det dog strålende for ham, både mht til øl, samt med hans ølbar Tørst og den tilhørende restaurant Luksus. Den har opnået at få en Michelin-stjerne, tilsyneladende som den eneste restaurant i verden som kun serverer øl til maden. Sejt.  Lil' B er en amerikansk rapper, så jeg går ud fra at det er ham som denne øl, samt det lille 'hyldest-digt' på etiketten, refererer til.

Lil' B er en kulsort Porter på 11,5% alk. Den smarte etikette forestiller et stiliseret portræt, som jeg antager er af denne Lil' B.
Aromaen er rigtig god, selvom den måske ikke er så kraftig som man forventer af en øl på 11,5%. Der er duft af lidt kaffe, lidt brændt karamel og en anelse vanille. Smagen er derimod dejligt kraftig, og smagen af kaffe, brændt karamel og vanille balanceres her af smag af chokolade, lidt træ og en god bitterhed som holder ved i en lang eftersmag. Det er en rigtigt lækker øl med masser af mundfylde, som en porter brygget med en ekstra omgang af det hele. Det er nok derfor de kalder det en Imperial Porter ;)
Jeg giver Lil' B en samlet karakter på 9 ud af 10.

Jeppe Jarnit-Bjergsø laver mange Stouts/Portere som er rigtigt gode, ja jeg synes nærmest at der er tale om en spidskompetence. Det håber jeg da at han bliver ved med :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar