10 maj 2014

Kellerbier fra Carlsbergs Sember Ardens

Sember Ardens serien fra Carlsberg blev nedlagt for et par år siden, men er nu genoplivet som billig øl brygget i Polen. De 3 øl som under Carlsbergs krise med COOP kun kunne købes hos Dansk Supermarked var en Porter, en Pilsner og denne Kellerbier. Det er efter sigende standard øl fra Carlsbergs polske bryggeri, bare puttet en en halvliters Sember Ardens flaske. Jeg er sikker på at Carlsbergs polske bryggeri laver glimrende øl, men jeg synes at det er utroligt syndt at de skal udsendes under Sember Ardens navnet.

Carlsberg Kellerbier
Billede taget fra Black Bens Ølblog
Kellerbier er jo en god tysk øltype, hvor en ufiltreret pilsnerøl lagres i 7-8 måneder på tanke med åbent låg, tak Glocalbeer.
Denne polske øl er et ganske udemærket eksempel, selvom den har lidt mere karbonering end en tysker lagret på åbne tanke.
Det er en uklar gylden pilsner på 5,2% alc, med et tæt hvidt skum som holdt længe. Aromaen er fin bitter, med lidt duft af citrus og korn. Af en pilsner at være, synes jeg at aromaen er ganske god.
Smagen synes jeg er overraskende god, med en god bitterhed, en fin humlesmag af citrus eller græs og lidt smag af korn. Det giver en øl med en rigtigt god mundfylde, for en pilsner, og en fin, omend ikke lang, eftersmag.
Jeg synes at denne Kellerbier fra Carlsberg er en ganske fin øl, og giver den en karakter på 7 ud af 10.

Jeg har også smagt deres polske Sember Ardens Porter, og den synes jeg også er ganske ok. Det er ærgerligt at det er marketingsfolk som bestemmer hvilke øl Carlsberg brygger, men disse øl som kom ud af discount udgaven af Sember Ardens serien, synes jeg faktisk er ganske gode til prisen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar