13 maj 2014

Ragnarok fra Munkebo Mikrobryg

Claus på Munkebo Mikrobryg laver nye øl i et raskt tempo. Ud over klassiske øl som Tandgnost og Sleipner, brygges der også mere eksperimenterende sager, som fx den lækre kokosnød-hvedeøl Hejmdal og dette indlægs hovedperson, den syrlige Porter Ragnarok.

I 1800-tallet blev engelske portere lagret på kæmpe træ tanke, som gav øllen en helt specielt syrlig karakter. Dette fik Carlsberg til at undersøge øllet i deres laboratorie og i 1904 slog de fast, at syrligheden skyldes en vild gærstamme som trivedes i de engelske træfade, og som man derfor døbte Brettanomyce, altså Brittisk Svamp. Ragnarok er et forsøg på at genskabe sådan en syrlig engelsk porter, og er derfor brygget med både almindelig Ale gær samt Brettanomyce.

Ragnarok
Munkebo Mikrobryg
Det er en flot kastaniebrun øl på 6,5% alc, med et tæt flødefavet skum som holdt længe. Aromaen er utroligt lækker, med en god porter duft af kaffe, brændt malt, lidt citrus, en god bitterhed og så lige en antydning af syrlighed. I smagen er syrligheden meget mere fremtrædende, men ikke lige i den første tår, for her blev jeg først mødt af de klassiske porter smage af kaffe, lakrids og brændt malt, og først i anden mundfuld kom syrligheden rigtigt frem. Der er en god bitterhed i baggrunden, den har en IBU på 68, og jeg kan smage lidt citrus og grape fra humle, men da man jo ikke er vant til at Portere er syrlige, er det syrligheden som dominerer smagen. Det er en dejligt smagfuld øl, med en halvlang eftersmag som er brændt og bitter men også uvant syrlig.
For et par år siden smagte jeg Bådmandsporter fra Den Gale Brygger, hvilket også var en forsøg på at genskabe de syrlige engelske portere. Den havde dog ikke fået tilsat Brett, men havde fået det 'naturligt' ved at blive lagret på træfade (formentligt åbne fade), og der var derfor en træsmag som ligesom spillede op mod syrligheden. Det mangler Ragnarok lidt.
Jeg synes at Ragnarok er en rigtigt lækker og spændende øl, og selv om man jo slet ikke er vant til syrlighed i portere, synes jeg at det giver en masse spændende smagsnuancer. Jeg giver den en karakter på 8,5 ud af 10.

Jeg smagte Ragnarok på fad på den fantastiske nye ølbar Taphouse, men jeg har set at den også er kommet på flaske, så den skulle være til at finde i specialøl forretningerne.
God fornøjelse :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar